"Nöjda medarbetare, som trivs och vill bidra till Stena Lines utveckling, är det bästa sättet att också få nöjda kunder".
Så beskriver Stena Line sin personalpolitik på hemsidan.
Den verkar inte stämma särskilt väl med verkligheten, i alla fall inte den verklighet som "Uppdrag granskning" i SVT har hittat när de besökt lyxfartygen "Stena Britannica" och "Stena Hollandica". Där tvingas den filippinska besättningen jobba 12 timmar om dagen, alla dagar i veckan, i ett halvår innan de blir lediga.
För 18 kronor i timmen.
Nu skrivs detta innan jag sett programmet, det sändes i gårkväll. Jag har bara läst det som skrivits i Dagens Nyheter, på svt.se och på fackförbundet Sekos hemsida under gårdagen.
På Sekos hemsida säger förbundets vice ordförande, Tomas Abrahamsson: "Situationen är för jävlig, och det är också något som vi från Sekos sida påtalat vid ett flertal tillfällen".
Det är faktiskt häpnadsväckande att ingen har reagerat eller lyft detta tidigare trots att Seko påpekat bristerna vid upprepade tillfällen. Nu hittar jag i och för sig ingenting på hemsidan eller andra ställen som vittnar om detta men man kan ju ha valt andra vägar för att uppmärksamma dessa horribla arbetsvillkor.
"Stena Britannica" och "Stena Hollandica", ägs av brittiska respektive holländska dotterbolag. Det betyder att det är brittiska och holländska fackförbund som förhandlar för besättningen. Men det borde inte förklara att den europeiska delen av besättningen arbetar under helt andra, normala, förhållanden. Stena Lines holländska vd:s förklaring (nedan under Som sagt) skulle kunna vara taget ur en satirisk komedi men liknar mer en tragedi.
Medborgarmakten är dock stor, om den används. Om man vet vilka villkor som gäller kan man välja bort förskräckliga arbetsgivare.
Under 2010 reste 15,1 miljoner passagerare med Stena Line. Förhoppningsvis kommer de flesta presumtiva passagerna på andra tankar efter avslöjandet om villkoren för de filippinska besättningsmedlemmarna.