Det var länge sedan jag såg så märkliga turer från de olika partierna i riksdagen om villkoren i Gotlandstrafiken. Allt fler skriker allt högre om förödande höga priser för resenärer och fraktköpare.
Då agerar öns riksdagsledamot Christer Engelhardt (S) för att få sina motioner i riksdagens trafikutskott bifallna. Det skulle innebära ett krav på regeringen att snabbt hitta en lösning på de höga fraktpriserna och båtpriserna, som stryper öns näringsliv, gröna näringar och besöksnäringen.
Men efter lite dribblande får de borgerliga stöd av Sverigedemokraterna och det blir avslag på Christer Engelhardts alla motioner och frågan hänskjuts till 2017, då det nya färjeavtalet ska börja gälla. De borgerliga lyckas alltså befria regeringen från krav på att agera före 2017. Men för att slippa en svekdebatt på Gotland, så påstår de borgerliga lögnaktigt, att ett bifall skulle ha inneburit ökade fraktpriser med 70 miljoner kronor för öns näringsliv.
Alla partier är överens om att avskaffa Gotlandstillägget och alla partier vill ha en avveckling under ordande former, som ger öns näringsliv konkurrensneutrala priser. Ett bifall till Engelhardts motioner hade ställt krav på regeringen att agera skyndsamt. Det har nu de borgerliga stoppat med sitt utskottsbeslut. De borgerliga vill inte att riksdagen ska agera för lägre priser i Gotlandstrafiken. Nu ligger bollen hos den borgerliga regeringen.
Gotlands ena riksdagsledamot, Christer Engelhardt, ville skynda på en prissänkning i Gotlandstrafiken genom ett riksdagsinitiativ. Det stoppades av de borgerliga och den lögnaktiga debattvinkeln sattes i sjön av Gotlands andre riksdagsledamot, Gustaf Hoffstedt (M), som blåste på med en påhittad katastrof om motionerna gick igenom.
Det är onekligen tänkvärt, att den ena riksdagsledamoten ville skynda på en prissänkning och den andre bidrog aktivt till att skjuta upp den i minst fem år.
Efter dessa mycket märkliga båtturer i politiken ligger bollen där den hela tiden ligger, hos regeringen. Vad gör nu öns Moderater, Centerpartister och Folkpartister för att snarast få regeringen att agera för lägre priser i Gotlandstrafiken? Eller ska Gotland ställa in sig på fem år till med ökande priser för resenärer och frakterna?