Många olika intressen

Politik2012-03-12 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

För fem år sedan presenterades en rapport signerad konsulten Nils Nordenbrink som jobbat på flygbolagens uppdrag. Rapportens slutsats var (kortfattat) att en av snabbfärjorna skulle ersättas med en långsamtgående och att pengarna man sparar på detta skulle subventionera en flyglinje till Växjö. Det så kallade färjeflyget.

En spännande rapport som satte igång en diskussion som pågått sedan dess, även om flyget inte längre är med som ett alternativ.

Utgångspunkten då - och nu - för personerna bakom rapporten är att det finns en fast summa pengar som skulle kunna användas till infrastruktur i allmänhet till och från men även på Gotland.

Det är möjligt att det är en genomförbar strategi hos Trafikverket men med tanke på de signaler som hittills har skickats är min blygsamma bedömning att det är en alltför optimistisk inställning till statsmakternas välvilja.

Regionens strategi är den motsatta, att det är standard och tillgänglighet som ska komma i första rummet, inte vad det kostar för staten.

De underliggande mål och medel för dagens lobbyverksamhet jag har kunnat skönja är linjen att statens pengar ska delas upp på två olika aktörer, en som ska avkrävas täta turer och snabb överfärd, en som ska tillåtas köra långsammare och mer rikta in sig på sommartrafiken/besökstrafiken.

För att skapa intresse och stöd för detta lobbar man med hård kritik mot Destination Gotland och Rederi AB Gotland där man gör gällande att bolagen skor sig på avtalet med staten för egen vinning och att man sätter Gotlands bästa först efter den egna ekonomiska vinsten. Detta är svårt att motbevisa och skapar så klart stöd för en utmanare.

En annan linje man driver hårt är att LNG som drivmedel är en icke-fråga som inte är realistisk att räkna med som alternativ i en nära framtid. Håkan Ericssons källa i Trafikrådet säger att frågan inte ens diskuteras där. Andra källor har en helt annan beskrivning av diskussionen i samma råd.

IMO, International Maritime Organization, jobbar med att ta fram en internationell kod för gasdrivna fartyg och från sjöfartsavdelningen vid Transportstyrelsen rapporteras att man om ett par år har en svensk föreskrift för gasdrivna fartyg.

Gas är således en aktuell fråga inom både nationell och internationell sjöfart.

Det finns helt klart många olika egenintressen som vill påverka hur kommande upphandling utformas. Just därför är regionledningens hållning i frågan så oerhört viktig. Att det är en instans som står fri och som ser till helheten: bästa möjliga trafik för så många som möjligt.

Att dela upp stödet i en bastrafik och en kommersiell trafik är i mina ögon inte den bästa vägen att gå för Gotland som helhet. Möjligheten att tjäna pengar måste finnas i grunden för alla avtal, annars kan lika gärna staten driva trafiken och då slipper vi dessutom allt krångel med upphandlingen.