Det är inte så länge sedan som det inte fanns några friskolor och det var kommunen som dikterade vilken kommunal skola som barnen skulle gå i.
Nu har föräldrar och elever friheten att välja. Och det är uppenbarligen inga små reformer med ringa praktiskt betydelse. GA skrev i går om hur många det är som väljer någon annan skola än den närmaste.
Allra viktigast är kanske friheten att välja skola för dem som vantrivs där de är.
Det är ett nederlag för skolan när exempelvis mobbade elever tar beslutet att flytta på sig, och mobbarna kan fortsätta härska på den gamla skolan.
Men för den mobbade är det inget nederlag.
Det är att göra något åt sin egen situation, att ta kontrollen och söka en ny start och ett bättre liv. Och de kan göra detta på eget initiativ snarare än på nåder och efter behovsprövning.
Men det finns många andra goda skäl att välja en annan skola än den som passar Region Gotlands planer.
Det kan handla om så vardagliga överväganden som skolans geografiska läge i förhållande till föräldrarnas väg till jobbet. Det kan handla om alternativ pedagogik eller att få logistiken att funka med både skola och fritidsintressen. Det kan naturligtvis också vara fråga om att undvika eller söka sig till vissa specifika lärare.
När skolan startade i Uddevalla var det 14 av 17 elever i en fjärdeklass som inte dök upp. Elevernas föräldrar har tidigare slagits för att klassläraren skulle bytas ut.
Känns inte konflikten egendomligt ålderdomlig. Detta är en konflikt som borde kunna hanteras på ett bättre sätt med fria skolval.
Det finns många faktorer som gör att medborgarna är bättre skickade än Region Gotland att fatta informerade beslut om barnens skolgång.
Visst kan det förorsaka anpassningsproblem för skolorna. På sikt kan det naturligtvis till och med avgöra skolors vara eller inte vara, om elevunderlaget röstar med fötterna. Men det är i så fall ett resultat av medborgarnas val.
Om Region Gotland vill göra någonting för att hindra en sådan utveckling så funkar inte diktat. Man får försöka påverka elever och föräldrar indirekt, genom de faktorer som får elever och föräldrar att välja andra skolor. En skola kan räddas genom att bli bättre eller mer inbjudande.