Maktlag vÀcker frÄgor och obehag

Regeringen lÀgger fram förslag om att utöka sin makt i frÄgor som rör nedstÀngning av samhÀllet och prioritering av sjukvÄrdsmateriel.

Politik2020-04-15 05:53
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

GĂ€sttyckare

I det ursprungliga förslaget skulle regeringen ges oinskrĂ€nkt makt att fatta beslut utan riksdagens inblandning – och dĂ€rutöver sĂ€tta sig över regionernas sjĂ€lvbestĂ€mmande genom att ge sig rĂ€tten att omfördela regionernas sjukvĂ„rdsmateriel inom landet. Det Ă€r sjĂ€lvklart sĂ„ att regeringen behöver vara aktiv och handlingskraftig i kristid, oavsett om det Ă€r i krigs- eller fredstid. Men Ă€r regeringens maktlag verkligen i linje med det?

För det första behöver det ytterligare belysas vad det Ă€r som gör att regeringen behöver oinskrĂ€nkt makt. Sveriges riksdag har redan gĂ„tt ned till en bemanning pĂ„ 55 ledamöter för att snabbt kunna fatta beslut – pĂ„ ungefĂ€r samma sĂ€tt som ordningen Ă€r i krigstid med den sĂ„ kallade krigsriksdagen. NĂ€r det gĂ€ller regionerna sĂ„ vill regeringen omfördela regioners och företags sjukvĂ„rdsmateriel (masker, visir, skyddsklĂ€der), men har inte berĂ€ttat hur eller varför det behövs. Min uppfattning Ă€r att fokus borde vara att öka mĂ€ngden tillgĂ€ngligt material, inte att ta besluten allt lĂ€ngre frĂ„n de mĂ€nniskor som har behovet. Det finns nĂ€mligen inte nĂ„got öppet krig om sjukvĂ„rdsmaterial mellan regioner och kommuner – tvĂ€rtom Ă€r alla lugna och fokuserade pĂ„ att hjĂ€lpa varandra.

Utöver att regeringen inte berĂ€ttat varför dessa svepande och lĂ„ngtgĂ„ende befogenheter behövs, sĂ„ Ă€r det en mycket förhastad process som föregĂ„r lagförslagen. Innan förslagen skickades till LagrĂ„det genomfördes vĂ€rldshistoriens kortaste remissrunda. Endast 24 timmar gavs till remissinstanserna att komma med synpunkter – 24 timmar som dessutom inföll mellan lördag och söndag. Det Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt att regeringen hanterar beredningskravet sĂ„ vĂ„rdslöst i kristid. Man har haft alla möjligheter att stĂ€mma av förslaget med oppositionens partier – men har istĂ€llet valt att försöka smyga och smussla fram den nya maktlagen. Det inger inte förtroende.

Slutligen kan man fundera – rent författningsmĂ€ssigt – om det i dagslĂ€get Ă€r lĂ€mpligt att helt bryta med de vĂ€gledande principer Sverige har för att hantera kriser. Det regeringen föreslĂ„r Ă€r en form av undantagslagar, eller sĂ€rskilda krislagar om man sĂ„ vill. Vissa lĂ€nder har det systemet – Ungern Ă€r ett land som förstĂ€rkt dem nyligen – men att Sverige saknar sĂ„dana lagar Ă€r ett medvetet val.

NĂ€r Sverige haft nödlĂ€gen tidigare och dĂ€r juridiken varit oklar har beslutsfattare i form av regering och riksdag varit rĂ„diga och fattat beslut för landets bĂ€sta. Dessa har kanske inte alltid varit författningsenliga – men de har varit demokratiska och rimliga. Det Ă€r vad som kallas ”konstitutionell nödrĂ€tt”, och Ă€r en etablerad juridisk praxis för hur Sverige agerar nĂ€r en nödsituation uppstĂ„r.

Förfarandet kĂ€nns igen frĂ„n de flesta typer av krishantering: i den akuta krisen agerar man för att lösa det hot som stĂ„r framför en pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt, oavsett om det bryter mot en regel eller inte. Sedan fĂ„r man utvĂ€rdera i efterhand om man gjort rĂ€tt eller fel, i vilken utstrĂ€ckning man agerat rimligt. Men att den som stĂ„r inför en kris ska ha fria tyglar att göra vad den vill utan att det finns en demokratisk backning för agerandet – det Ă€r en dĂ„lig idĂ©. RĂ€ttsstatens principer Ă€r nĂ€mligen inte fritt valt arbete. RĂ€ttstatens principer Ă€r en hörnsten i det öppna samhĂ€llet.