Lyx eller miljö

Är det miljövänliga Gotland med bara el-bilar som är framtiden? Eller en storsatsning på lyxkonsumenter.

Är det miljövänliga Gotland med bara el-bilar som är framtiden? Eller en storsatsning på lyxkonsumenter.

Foto:

Politik2011-10-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Hur klara Gotland tillväxten och jobben genom kristider och hur rustar vi oss inför framtiden. Det temat tar Gotlands Medias tidning Näringsliv Gotland upp i sitt senaste nummer. Där konstateras att Gotland har tre starka ben att stå på med regionen, Svenska spel och Payex. I kommunalt, statligt och privat ägande finns jobb för många och det sker inga drastiska svängningar inom de tre sektorerna. Även om regionen får en allt kärvare ekonomi lär det inte bli några massuppsägningar. Folk spelar på Svenska spels produkter både i goda och hårda tider. Och Payex betalningssystem behövs i alla ekonomiska tillstånd.

Däremot är livsmedelsektorn och besöksnäringen mer konjunkturkänsliga. Jordbrukets olika delar kämpar med dålig lönsamhet, trots att öns jordbruk framgångsrikt gjort generationsskiften och ofta investerat starkt i rationella enheter. Men priset för svin och mjölk dalar och risken är stor att EU-stödet kommer att minskas i takt med att pengar behövs för att klara EU-ländernas ekonomiska kriser.

Öns besöknäring kämpar med att det är för dyrt att åka till Gotland. Färjepriserna börjar nå en smärtgräns, som också lett till att antalet resenärer minskar på båtarna. De dyra boendena ökar och de billigare minskar. De som kommer hit vill bo bra och göra spännande saker. Lågprisresenärerna väljer andra resmål. Däremot kommer internationella besökare i ökande utsträckning. Så frågan är hur öns besöksnäring ska forma sig för att klara konkurrensen med resmål till solen och andra mer prisvärda mål i Östersjöregionen.

Frågan är om Gotlands näringsliv och besöksnäring ska inrikta sig på lyxkonsumenter eller de med vanliga plånböcker. En nyckelfråga är naturligtvis färjepriserna. Blir det ingen rejäl sänkning, så fortsätter nog trenden med allt mer lyxresenärer och att Gotland tappar medel-Svensson.

Eller kan Gotland bli miljö-ön framför andra som med miljövänlig energi, bara el-bilar och ett genomtänkt miljö- och klimatriktigt koncept lockar många nya grupper, som idag inte anser det vara värt att åka till Gotland. Vad krävs för att göra om Gotland till den miljövänligaste ön med friskvård och idrott som tema?