Lyssnade men hörde inte

Politik2013-01-25 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Bitterheten var påtaglig när Trafikverket i onsdags mötte det samlade officiella Gotland för att berätta om hur man tagit tillvara tiden sedan i höstas då upphandlingen avbröts för att verket skulle ”lyssna in” de kraftfulla protesterna från landets största ö.

Det skulle visa sig att man inte lyssnat alls.

I alla fall inte på de officiella kanalerna och den stora folkrörelsen bakom demonstrationer, uppvaktningar och namninsamlingar.

Det fanns inte en kommentar kring problematiken med de stigande biljettpriserna och effekterna av dessa. Inför nästa avtalsperiod finns inte sänkta priser med ens som en ambition.

Samma höga priser OCH längre överfartstider.

”Man kan inte få allt man önskar sig” konstaterade generaldirektör Gunnar Malm och presenterade sedan ett underlag där inte ett enda av de problem Gotland brottas med har lösts.

Reaktionerna har till allra största delen varit ilskna och upprörda.

Ingen trodde att vi skulle få allt, men de flesta trodde nog att vi skulle få något.

 Trafikverket ser till hur mycket pengar de har att köpa trafik för och vilka regler och krav som ska följas.

Hänsyn till kommunikationernas betydelse för regionen och andra frågor som inte är direkt kopplade till det tekniska i trafiken måste tas ”nån annanstans”. Det vill säga politiskt, i regeringen.

Gotlandstrafiken nämndes i budgeten i ordalag som kunde tolkas som att i vart fall inga försämringar var att vänta. Detta var helt klart en grov feltolkning. Eller snömos om man vill tala klarspråk.

Hur man än vänder och vrider på sig är det Moderaterna som kommer att få bära hundhuvudet alternativt äran.

Hundhuvudet om regeringen fortsätter att stå kallsinnig inför Gotlands böner om besinning.

Äran om man under de kommande två veckornas respit slänger till oss ett köttben i form av till exempel tydliga krav i upphandlingen på sänkta priser.

Moderaterna sitter på möjligheten. Inom kort kommer det att stå klart hur man tänker använda sig av den.

Vi kräver inte allt, men vi kräver att slippa försämrade konkurrensmöjligheter och sämre kommunikationer samtidigt som miljardinvesteringar görs för att spara ett par minuters resväg på fastlandet.