Logistiken måste vara neutral

Politik2013-05-27 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

Näringslivsorganisationernas brev till Trafikrådet vållar verkligen olika reaktioner. Det verkar också finnas starka röster som av okänd anledning mår bra av att sabla ner på den folkliga samlingen för rättvisa i gotlandstrafiken.

Att dissa Gotlandsupproret i allmänhet och Ted Ljungqvist i synnerhet har blivit okej.

Det verkar som att det alltid finns en credd i att vara emot. Först var det ”rätt” att vara emot staten och Trafikverket, när sen upproret fick så stort folkligt genomslag blev det ”rätt” att vara emot det.

För andra är det högst prioriterade målet att Gotlandsbolaget inte får bedriva trafiken nästa avtalsperiod. Allt annat kommer i andra hand.

Och sen har vi de som hånar alla andras inställning till frågan men inte har en enda egen åsikt.

När det finns så många starka viljor och intressen är det avgörande att alla olika behov samlas upp av regionledningen som måste avsätta resurser att följa frågan i varje steg och analysera var kraften ska sättas in.

Precis som näringslivsorganisationerna efterlyser: ”en mer professionell hantering av denna för Gotland så viktiga fråga”.

Det bör tillskapas en kanslifunktion som har som enda uppgift att arbeta med Gotland kommunikationer. Det bör finnas kunniga och ständigt uppdaterade personer som kan förse våra folkvalda företrädare med nödvändig information fortlöpande”.

Just så.

Man vill också att erfarenheterna av processen inför den pågående upphandlingen analyseras och utvärderas så att man ser vad som gjordes bra och vad som blev mindre bra. För precis som näringslivet konstaterar: ”I den här frågan ska vi från Gotlands sida ligga ett steg före, inte ett steg efter!”.

För tio år går fort och snart är vi där igen där det handlar om att försvara vår livsviktiga transportväg över havet.

Alla olika intressen och ”falanger” ska ha en självklar del i processen men den ska inte ledas eller formas av dessa utan det måste göras av en officiell aktör som ser Gotlands behov i stort, som har initiativet och håller koll på vart man är på väg. Som kan styra undan från blindskär och lockrop som vill styra oss bort från kursen.

¦ ¦ ¦  Samtidigt är det angeläget att hålla ögonen på Gotlandsbolagets göranden och låtanden. Bolagets ambitioner att lägga under sig makten över logistiken i hamnarna är inte sund. Senast var man på besök i Västervik och det ryktas att man även vill köpa in sig i stuveribolaget där. Något som sannolikt inte skulle underlätta för den sunda konkurrens om sommartrafiken som planeras där.

När själva trafiken är konkurrensutsatt är det en förutsättning att själva logistiken kring trafiken är helt igenom konkurrensneutral.