Litet Koenigsegg kommer ut ur sitt skal

Koenigsegg kan fortfarande överraska.Foto: Anna Hållams/SCANPIX

Koenigsegg kan fortfarande överraska.Foto: Anna Hållams/SCANPIX

Foto: Anna Hållams/SCANPIX

Politik2009-06-17 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag har själv mina dubier om hur det kommer att gå för Saab, när Koenigsegg och företagets medfinansiärer står som köpare. Men jag litar inte på alla förståsigpåare som dömer ut affären och skriver (än en gång) om hur Saab och Volvo behöver ingå i STOOOOORA bilföretag.
Saab köptes en gång av GM. Större ägare kunde Saab knappast få.
Volvo personvagnar köptes av jätteföretaget Ford. Och lik förbenat ligger Volvo skrynkligt till.

Att de stora multinationella jättarna inte var lösningen på de svenska biltillverkarnas problem innebär i och för sig inte att den andra ytterligheten, den lilla ägaren, tryggar framtiden för Saab. Financial Times konstaterar mycket riktigt:
"Historien är fylld av rika bilälskare som ruinerat sig när de försökt väcka nytt liv i hotade varumärken."
Åtminstone två överentusiastiska bilälskare är inblandade i affären. Bård Eker, den norske miljonären som är en av Christian von Koenigseggs partners, har förklarat sin kärlek till Saab. Och von Koenigsegg startade sitt bilföretag vid 22 års ålder. Det tyder på stora mått av entusiasm. Och små av eftertanke.

Så, visst. Det här kan gå illa. Men varför ska man utgå från det? Nu prövar man ju åtminstone något annat än det man tidigare har misslyckats med.
Saab misslyckades med att bli en lönsam affär som fristående biltillverkare.
Saab misslyckades med att bli en lönsam del av ett stort megaföretag.

De ekonomiskribenter som nu hoppas på att "Saabs kompetenta företagsledning" ska få arbeta ostört och utan påverkan av de nya ägarna kan inte vara riktigt kloka. Om Saab ska drivas som hittills så är ett sedeltryckeri enda möjliga ägaren. Jag hoppas verkligen att de nya ägarna har nya idéer om hur Saab ska skötas, och inte bara vill ge en företagsledning som misslyckats mer pengar att bränna. Det behövs verkligen nya idéer om de bilar Saab ska göra och hur de ska säljas.
Det här är sannolikt Saabs sista chans. Det finns inga existensgarantier för företag som förlorar pengar.

Regeringen har redan satt igång processen som ska leda till ett ja eller ett nej till att garantera de lån Saab behöver i Europeiska investeringsbanken. Den aspekten på affären känns inte bra för den som tror på marknadsekonomin. Men nu finns åtminstone förutsättningar för att regeringens garanti inte bara blir att kasta bra pengar efter dåliga, och att man verkligen prövar en ny väg. Jag är mycket nyfiken på vad Koenigsegg ska hitta på.