Lättflyktigare än alla bränslen

Politik2013-02-21 05:59
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin är bra på att säga rätt saker i rätt sammanhang. Lite för bra, så att det känns kladdigt insmickrande. Som vid hans Gotlandsbesök igår. Helagotland.se rapporterade hur Gustav Fridolin tyckte att ön liknar hans uppväxtort Vittsjö, han vittnade om sina starka känslor för ön och om att han gillar att komma hit under lågsäsongen då det är mindre folk här.

Man skulle kunna sammanfatta med: ”Jag tycker om er! Kan inte ni tycka om mig?”

Gustav Fridolins generositet mot Gotland gick igen även i hans tankar om färjetrafiken. Mellan Gotland och fastlandet ska det gå snabba färjor. Ja, Radio Gotland sammanfattade budskapet:

”Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin vill ha kvar snabba färjor i gotlandstrafiken, även om det innebär mer utsläpp än långsammare färjor.”

Det kommer kanske överraskande för en del, att höra detta från en ledande miljöpartist. Men han har varit inne på samma spår tidigare, vid andra besök på Gotland.

Man kommer dock inte ifrån att det är väldigt annorlunda jämfört med hur Miljöpartiet brukar låta i sådana här frågor. Som i partiets kommittémotion (2012/13:T509), där man ger följande syn på sjöfarten:

”En förutsättning för att sjöfarten ska kunna bli en klimatomställare är därför att det ställs skarpare miljökrav på sjöfarten. IMO:s svaveldirektiv är ett steg i rätt riktning. […] Energiförbrukningen för ett fartyg ökar med kvadraten av hastigheten, vilket innebär att en fördubblad hastighet ger en fyrdubblad energiförbrukning. Därför är låga hastigheter en nyckelfråga för att sjöfarten ska kunna vara en del av klimatomställningen. Sjöfartens befrielse från klimatskatter gör den mindre effektiv än vad den skulle vara med tydliga styrmedel.”

Så Miljöpartiet vill sänka farten?

Men det kanske bara gäller sjöfarten i allmänhet? Just för Gotlandstrafiken gäller kanske något annat?

Miljöpartiets motion har faktiskt också ett avsnitt med rubriken ”Energieffektivisering av Gotlandstrafiken och vägfärjetrafiken”. Där skriver man:

”Trafikverket har till exempel hand om upphandlingen av Gotlandstrafiken. Ett första steg skulle kunna vara att ställa krav på effektivisering där. […] Trafikverket bör ställa krav på energieffektivisering i Gotlandstrafiken och vägfärjetrafiken. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen tillkänna. Hastigheten är också en faktor att ta hänsyn till i detta sammanhang (se rubrik nedan). ”

Och vad är rubriken nedan i motionen. Jo, ”Lägre hastigheter och ruttplanering”.

Det kan naturligtvis vara trevligt när rikspolitiker på besök vill vara oss till lags. Speciellt om de kan ge löften som faktiskt betyder något.

Men Gustav Fridolins utspel – från en person som i andra sammanhang förfäktat att koldioxidutsläppen måste sänkas till tio procent av dagens nivå – saknar tyvärr all trovärdighet. Speciellt när man jämför med den poltik som hans parti bedriver.