Dramat med hotet mot Hogrän skola visar hur viktigt det är att skriva insändare och argumentera klokt för sin åsikt. Politikerna tog intryck av föräldrarnas många insändare och deras argumentering och beslutade att Hogrän skola skall vara kvar. Långsiktigt.
Detta visar att insändare påverkar och att våra beslutsfattare läser insändare och tar intryck. Ofta, men inte alltid.
De rätta argumenten
I fallet Hogrän skola är jag helt övertygad om att det var den breda argumentering om hur bra Hogrän skola är som skola. Pedagogiskt och för barnen. Om de bara slagits för att ha skolhuset kvar i byn hade skolan sannolikt lagts ner. Så det har betydelse hur man argumenterar i insändare.
I bland handlar insändare om missförstånd och ibland är de grundade på felaktiga uppgifter. Då är det viktigt att politiker och tjänstemännen och andra snabbt skriver klarläggande insändare, så medborgarna och läsarna får en korrekt bild av vad som gäller.
Jag tycker att alla lärare ska lära sina elever i alla skolor att skriva insändare. Det är en viktig del i svenskundervisningen och vad kan vara bättre än att skriva insändare, som minst 10 000 gotlänningar läser.
Det är en hel del klasser på Gotland som använt insändarskrivande som det fina pedagogiska medel det är att använda svenska språket. Det ingår förresten i kursplanen för svenska att skriva insändare. Från fjärde klass i grundskolan och hela vägen till gymnasiet.
Så här står det i inledning till läroplanen för svenska i grundskolan: "Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts."
Intensiv gotländsk debatt
Svenska språket är ett sätt att kommunicera och i vår svenska demokrati är diskussion och debatt på insändarsidorna en viktig del.
GT, GA och Radio Gotland ger gotlänningarna all information om vad som händer i samhället Gotland och sedan kan gotlänningarna tycka till och ge sina åsikter på insändarsidorna.
Så fungerar en fullödig demokrati och eftersom vi har två bra tidningar och radion, så är debatten intensiv. I GT tar vi in nästan alla insändare. Det är bara när de blir för privata, som vi sätter stopp. Vi är särskilt glada över att få insändare från unga gotlänningar som vill påverka i någon fråga.
Vill ni hitta en bra pedagogisk metod för att uppfylla läroplanens mål att visa, att språket är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära, så är insändarskrivandet perfekt.
Klargöra sina värderingar
I det ingår också att söka information i alla tänkbara medier, så man får rätt faktabakgrund. Och då måste man fundera över sina egna värderingar. Insändaren innehåller ju både åsikter, värderingar och fakta som stöder ens åsikt.
Vill ni ha hjälp med studiebesök och hur man skriver insändare så kan ni höra av er till mig.