Förstämningen sprider sig på ett antal lärarutbildningar. Högskoleverket satte under fredagen ned foten och sa nej till examinationsrätten för många av dem. Bara 32 av 59 ansökningar från universitet och högskolor beviljades tillstånd.
Beslutet motiveras av bland annat brister i undervisning och examinationsformer.
Den påföljande kritiken mot Högskoleverket kretsar kring en kommande lärarbrist. Men lärarutbildningens kvalitet får inte vara en kompromissfråga. Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att studenterna får bästa möjliga förutsättningar för sitt kommande yrkesliv. Lärarbrist eller inte, ingen är betjänt av hafsverk till utbildningar.
Beskedet från Högskoleverkets kommer i samband med en större omläggning av lärarutbildningarna. Fyra nya former av lärarexamen ersätter den gamla ordningen. Det kan alltså vara frågan om att lärosätena fått godkänt för en examen och underkänt för en annan.
Högskoleverkets beslut skapar visserligen tillfälliga problem men på sikt kan det vara räddningen för den svenska skolan. Alltför länge användes lärarutbildningen som en arbetsmarknadsåtgärd. Glädjande nog är den tiden förbi. För att citera utbildningsministern: att ställa krav är att bry sig.