Inte en upphandling till som de två senaste. Inte en upphandling till med bara en eller rent av inga anbudsgivare. Det har Trafikverket och regeringen bestämt sig för, så här i elfte timmen strax innan upphandlingen var planerad att påbörjas. Och på så sätt har man åtminstone tillfälligt skapat något som liknar en vapenvila i färjedebatten. Men man har ju samtidigt skruvat upp förväntningarna på vad staten är beredd att göra för färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet.
Det är lätt att förstå varför man vill undvika en upphandling som bara blir, med Gustaf Hoffstedts ord, "ett skådespeleri". Upphandlingar är ju till för att, genom konkurrens mellan olika anbudsgivare, sänka priset och förbättra kvaliteten på de tjänster man handlar upp.
Men om det bara finns en anbudsgivare så blir ju köparen upphandlingsprocessens fånge. Man riskerar att tvingas betala för mycket för en tjänst, som dessutom kanske inte är så bra som den skulle kunna vara.
Det ligger även i Gotlands intresse att de miljarder av skattemedel som ska satsas på färjetrafiken från och med 2017 och i ytterligare ett decennium används effektivt. Åtminstone om man tror att det finns någon gräns för hur stora subventioner som staten är beredd att släppa till.
Nu överväger Trafikverket och regeringen att staten ska äga färjorna med vilka trafiken ska bedrivas. Direktupphandling är tydligen också ett alternativ, då man kanske skrotar anbudsförfarandet för att istället gå direkt till förhandlingsbordet.
I båda fallen får staten en starkare position att hävda sina (och kanske Gotlands) intressen. Men det är ingen brist på saker som kan gå fel.
Det är ju inte givet att staten är bra på att beställa och förvalta stora färjor. De färjor som ska vara bäst lämpade för den trafik som Gotland behöver. Och det finns naturligtvis enb risk för att staten, genom en felsatsning eller något annat av en myriad skäl, drar på sig ännu större kostnader.
Det finns då naturligtvis också många saker till att själva trafiken inte kommer att fungera så väl som den borde.
Med de nya alternativa uppläggen finns det inget som säger att utfallet per automatik kommer att bli bättre för Gotland. Men vi har ju åtminstone fått besked om att Trafikverket och regeringen insåg att upphandlingsprocessen var i sjönöd och att något måste göras. Och det är ju en god nyhet.