Kunderna måste tänka långsiktigt
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ica Maxi räknar med att den nya stormarknaden kommer att skapa 70 nya arbetstillfällen på Gotland. Tyvärr är det nog en optimistisk utfästelse, eftersom nettoeffekten blir betydligt lägre genom att ett antal jobb förmodligen kommer att försvinna bland de redan etablerade mindre livsmedelsaffärerna. För det finns ju självklart en gräns för hur mycket mat som den gotländska befolkningen kan konsumera.
Statistiskt lägger en konsument drygt 20 000 kronor per år på dagligvaror. För att en affär idag skall vara lönsam krävs enligt uppgift en omsättning på minst 20 miljoner kronor. Mot bakgrund av dessa siffror kan man konstatera att det skulle kunna finnas en väl fungerande livsmedelsaffär per 1 000 personer, alltså en affär i varje större bostadsområde och var tredje eller fjärde socken. Frågan som kan ställas är därför, behöver Gotland egentligen fler och större stormarknader?
Nu är det upp till konsumenterna att genom sina val avgöra hur den framtida gotländska handelskartan skall se ut och då i synnerhet på livsmedelssidan. Därför är det viktigt att tänka långsiktigt vid val av inköpsställe. Det kan i framtiden bli ganska dyrt att behöva åka många mil för att köpa limpa och mjölk.