Kulturens kraft viktig för regionen

Politik2010-07-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Beslutet om regionalt ansvar för det statliga stödet till kulturen, den så kallade kulturportföljen, verkar ha ganska stort stöd hos kulturfolket.
Stina Oscarson som initierade skuggutredningen har förvisso anhängare som delar hennes oro att kulturen kommersialiseras och ekonomiseras, men vid Kulturrådets seminarium på länsteatern i går verkade de flesta se möjligheterna med förslaget.
Jag kan förstå den oro som finns. Däremot tror jag att kulturområdets och kulturproducenternas starka röst kommer att tillföra diskussionen om pengarnas fördelning på ett helt annat sätt än i dag när Statens kulturråd ensamt ska fördela dem.

Decentralisering är alltid bra, att ge regionerna möjlighet att själva bestämma mer om vad man vill satsa på. Ju närmare besluten tas dem de gäller, desto svårare är det också att låta bli att lyssna på kritiker och opinioner.
Att göra fleråriga strategiska planer verkar också mer insiktsfullt än den brist på kontinuitet som finns i dag där bidraget, som bekant, helt plötsligt kan upphöra och det finns ingen plan för detta.
Kultur som bär sig själv ska självklart inte ha statligt stöd. Att använda kulturen som en kraft även i det regionala utvecklingsarbetet kan jag däremot inte se något fel på. Det kan inte vara fel att tjäna pengar på kultur, att jämställa detta med dålig kultur är lite väl förenklat. Alla sorter behövs och då är det väl bättre att man regionalt bestämmer hur just vi vill göra.

Tillväxt behöver ske på alla områden. Kultur och turism är två stora näringar på Gotland som också är beroende av varandra. Exempel på turismens betydelse gavs vid ett seminarium som hölls i residensets trädgård där två entreprenörer var huvudpersoner: Petter Stordalen och Pigge Werkelin.
Om någon undrar vad som utmärker en framgångsrik entreprenör så är dessa två utmärkta exempel. Petter Stordalen är norrman och ägare till CEO Choice Hotels. Hans berättelse saknade inte någon av de tre ingredienser som driver honom: mod, energi och begeistring.

Det blev uppenbart att det krävs en idé och en klar vision för att lyckas. Att drivas av en övertygelse och att det ska vara roligt, där är framgångsfaktorerna. Har man bara som enda målsättning att tjäna pengar är man ingen entreprenör.
Det finns därmed många likheter mellan en entreprenör och en kulturarbetare. Däremot kan vi aldrig kräva att alla kulturen ska vara lönsam.