Man behöver inte vara 80+ för att föredra kontanter. Den otidsenliga inställningen kan finnas även hos medelålders redaktörer med några år kvar till 50-årsdagen. De kan dessutom bli rätt otåliga när de hamnar i en kioskkö där någon ska betala 18 kronor för glassen med ett kreditkort. Även om det går smidigare i dag än under den tid då det skulle dras slippar och skrivas namnteckningar, så finns det inget som är mer geschwint än jämna pengar.
Kontanter är snabba och smidiga. De ger fysisk form till pengar och deras värde. Jag är övertygad om att det görs fler vettlösa köp med kort än med sedlar. Fler transaktioner som man i efterhand får anledning att ångra. Och ja, det är fortfarande många som inte alls har tagit till sig nya betalningsmedel som olika former av kort.
Därför hoppas jag att det kontantfria samhället är lika avlägset som det pappersfria kontoret. Och tro mig, jag behöver bara snegla på mitt skrivbord för att övertyga mig själv om att det papperslösa kontoret inte finns i en nära framtid. Den insikten är jag inte ensam om. Den amerikanska tidningen Computerworld listade vår tids största floppar. Det papperslösa kontoret kom trea. Enligt boken The Myth of the Paperless Office (Myten om det papperslösa kontoret) så förorsakade introduktionen av e-post en 40-procentig ökning av pappersförbrukningen i många organisationer.
Pappret försvinner inte i brådrasket. Jag hoppas att det även gäller papperspengar.
Banker är finansiella serviceinrättningar i en värld där kontanter fortfarande är viktiga. Det är klart att varje bank med självakning borde vara beredda att hantera kontanter. Visst är kontanter också förenade med säkerhetsrisker, men bankerna borde vara bättre skickade och ha mer resurser för att hantera dessa risker än alla de företag som kommer att tvingas hantera kontanter även i framtiden. Butiker och bensinmackar. Restauranger och föreningar. Loppmarknader och parkeringsautomater.
Ska verkligen just en bank vara den enda kontantlösa verksamheten i ett samhälle? Det är ju fullkomligt uppochnervänt.
När en bank ändå bestämmer sig för att bli kontantfri så kan ni vara övertygade om att det finns en kalkyl bakom. Och i det här fallet skulle nog kalkylen kunna sammanfattas med: "De kunder som påverkas MEST av det här beslut är också de som är MINST benägna att byta bank."
Det finns bara ett sätt att sända ett tydligt budskap till kontantlösa banker – och till de banker som funderar på att följa i deras spår. Det är att faktiskt trotsa deras förväntningar om att de som är djupast rotade i sedlar och mynt också ogärna byter bank. När kunderna strömmar till de banker som fortfarande har den service som kunderna önskar, då kommer det att få effekt. Åtminstone, och kanske viktigast, på de banker som ännu inte tagit steget.