Konsumtion utan eftertanke

Politik2011-04-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Våren är här och med den tiden för efterlängtad övergång från vinterskor till lättare sport- och gymnastikskor. Vad vi då oftast inte reflekterar över är var och under vilka förhållanden dessa är tillverkade. Alla vet det nog egentligen, men få bryr sig. Med hjälp av tillverkning i låglöneländer och med barnarbete kan vi hålla igång mycket av vår "köpfest" och hela tiden öka vår konsumtion. Dåligt samvete? Nej, det verkar inte så.

Sko- och textiltillverkarna har exempelvis länge strävat efter att förlägga sin produktion till länder där lönekostnaderna och miljökraven är låga och allteftersom lönerna stiger i ett land, så flyttas produktionen till nya lågprisländer.

Löner och arbetsvillkor är ofta usla och det är inte ovanligt med sexton timmars arbetsdagar och att de anställda bor i läger inom fabriksområdet. Samma förhållande gäller på många plantager som producerar de för oss i västvärlden begärliga produkterna kaffe, bananer, kakao och bomull. Märkesföretagens avsikt med detta system är naturligtvis att hela tiden öka sin vinst. Numera räcker det ju inte med rekordvinst, utan nu är det megavinster som gäller

Hur ska vi då kunna förändra detta mönster och hjälpa till att skapa bättre förhållanden för de anställda i lågprisländernas fabriker och på plantagerna? En början kan vara att försöka köpa så kallade rättvisemärkta produkter. Rättvisemärkt är nämligen en etisk och social märkning som fokuserar på mänskliga rättigheter och motverkar bland annat barnarbete. Sedan måste också Sverige trycka på och kräva tyngre agerande i EU för en samlad europeisk aktion mot lågprisländernas syn på löner och arbetsvillkor. Samma påtryckningar ska naturligtvis även riktas mot märkesföretagen.

Visst, det kan vara jobbigt att alltid tänka till var och under vilka förhållanden en vara är tillverkad, men vad är det som säger att det alltid ska vara lätt och gå som på räls för oss konsumenter i den rika västvärlden?