LEDARE
Det är mycket som står på spel i Gotlandsbåtens kris. Först och främst så klart allt det som de inblandade satsat i projektet, både i kapital, tid, engagemang och förtroendekapital. Men mycket står också på spel för varumärket Gotland.
Trafiken på Västervik är ju i första hand till för att öka antalet turister till ön. De som bokar semesterresa, och inte har några personliga kopplingar till Gotland, har inte samma förhoppningar till trafiken som vi. Man kanske inte struntar i engagemanget bakom men man köper en resa, investerar inte i en företagsidé. Om det sprider sig dåliga upplevelser av bokningen av resorna, drabbar det hela Gotland.
Hittills har man skött krisen galant i bemötandet gentemot resenärerna. Men när datumet för fartygets ankomst till Sverige står skrivet i stjärnorna var bolaget tvunget att fatta ett beslut. Nu står många resenärer inför valet att boka om till en betydligt dyrare resa med Destination Gotland, eller få pengarna tillbaka och åka nån annanstans. Alla med insikt i den totala kostnaden för en barnfamilj kan räkna ut ungefär var detta beslut landar.
Stödet för uppstickaren Gotlandsbåten är starkt och vi är många som håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen. Misslyckas detta försök, om än av saker utanför någons kontroll, blir det svårt att göra ett nytt försök inom överskådlig tid. Förtroendet och tilliten är a och o för att en ny satsning ska ha en chans.
Konspirationsteorierna blomstrar självklart kring vad som är sant och inte i hela historien.
Hittar Gotlandsbåten helt enkelt på alla konstiga hinder som lagts i deras väg? Strejken i Pireus kanske inte ens existerar? Även åt andra hållet är misstänksamheten stor. Allt på sabotage! Någon illvillig har varit och obstruerat med fartyget för att sinka dess ankomst. Den grekiska kustbevakningen har i sin iver att hindra Gotlandsbåten ägnat timmar åt att läsa lagboken och till sist hittat en regel som inte tillämpats sedan 1956 för att kunna stoppa arbetet.
Och framför allt: Gotländska journalister mörkar sanningen/är för lata för att ta reda på den för att skydda sina polare inom Gotlandsbolaget.
Västerviks-Tidningen rapporterade i går om att fartyget i själva verket inte ens är färdigbyggt. Källan i den osignerade artikeln är ”en högt uppsatt person inom besiktningsföretaget” förklarar Christoffer Nielsen, nyhetschef VT på tidningens debattforum, där han försvarar tidningens uppgifter.
Besiktningsföretaget som på cirka en månad alltså inte haft tid att genomföra den två timmar långa besiktningen har alltså haft tid att göra en informell besiktning.
Det roliga med konspirationsteorier är att man tror på de uppgifter som stärker den egna teorin/förhoppningen medan uppgifter som stärker motsatsen ingår i konspirationen. För min del är frågorna fortfarande alldeles för många för att känna tilltro till något alls.
Mer än att jag inte tror att det finns någon konspiration, vare sig inom Gotlandsbåten eller i Grekland.