Kommunal regi inget för filmen
Foto: Leif R Jansson / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Inte helt oväntat. Inte efter att den där "rapporten" presenterades tidigare i år, där man "räknade ut" hur olönsamma filmsatsningar egentligen varit lönsamma. Ja, om man försöker sätta ett värde på att Gotland exponeras för filmtittare.
En kalkyl som skulle kunna sammanfattas så här: "X antal personer har sett Gotland i Lilla Jönssonligan på kollo. Att köpa reklam för att nå så många hade kostat Y kronor. Nu kommer Z antal extra personer till Gotland och spenderar Q kronor om dagen. Och så ska vi inte glömma vad filmteamen spenderar när de är här."
Och tänka sig, räknar man så kan man räkna hem vad som helst.
Men det är ju en låtsaskalkyl med låtsaspengar. En gissning. Och en gissning som är svårt färgad av förutsättningarna. Rapporten har ju naturligtvis beställts för att visa det man vill visa. Så man kanske ska beskriva det som önsketänkande snarare än en gissning.
Det är som när man bestämde sig för att bygga kongresshallen eller när man nu vill bygga en arenahall. Eller som när man vill ha statliga eller kommunala pengar för att arrangera OS eller friidrotts-VM. Man använder lite kreativ matematik och det finns inget facit.
Och sedan gäller det bara att aldrig utvärdera projektet för noggrant i efterhand.
Inom vanligt företagande, den sorten som bygger landet, kan man bara räkna de pengar man faktiskt tjänar själv.
Jag tycker att det är stötande att man går ut med detta samtidigt som kommunen gör sitt bästa för att spara i de verksamheter som utgör kärnan i det kommunala uppdraget. Hälso- och sjukvården har genomgått en påfrestande förändringsprocess. Lärare blir övertaliga. 1 350 personer demonstrerar i Visby mot förändringar inom barnomsorgen. Samtidigt planerar kommunen en lättsinnig filmsatsning. Det är provocerande.
30 november 2007 skrev jag om hur kommunens utvecklingsdirektör Per Lindskog utredde Gotlands framtid som film-ö. Han hade då sagt:
- Värdet i en filmsatsning går inte bara att mäta i pengar, det handlar också om exempelvis arbetstillfällen och varumärket Gotland.
Jag varnade då för att låta låtsaskalkyler om av effekterna för "varumärket Gotland" bli den nyckel som öppnar kommunens kassaskrin för projekt som inte kan stå på egna ben.
Nu är vi där.