Den senaste tiden har jag fÄtt en hel del vittnesmÄl frÄn personer som vÀntat i veckor och mÄnader för att fÄ kontakt med regionen i olika frÄgor.
Meddelanden lÀmnas, mejl skickas, telefonsamtal rings men man kommer inte fram. Samma kritik Àr kÀrnan i alla undersökningar som görs om företagsklimatet.
NÀr Region Gotland sjÀlv ska stÀlla krav pÄ tillgÀnglighet nÀr myndigheten behöver service, ligger kraven pÄ en... lite annan nivÄ.
I upphandlingsunderlaget för resebyrÄtjÀnster (för regionens tjÀnsteresor) har man en rad skall-krav som fÄr en att höja pÄ ögonbrynet.
ResebyrÄn SKA svara i telefon inom 30 sekunder under kontorstid. De förvÀntas Àven svara efter kontorstid men dÄ rÀcker det om luren lyfts inom 60 sekunder.
ResebyrÄn SKA Àven svara pÄ e-post och fax inom 15 minuter och vid hög belastning ska man kunna lÀmna meddelande pÄ telefonsvarare och sedan bli uppringd inom 15 minuter under kontorstid och inom en timme utanför kontorstid.
Det Àr faktiskt svÄrt att hitta ord för det absurda glappet mellan egen service och det man krÀver av nÀringslivet.