Ko eller pudel för Gotland?

Badhus.

Badhus.

Foto: JENS MEYER

Politik2010-10-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I förrgår kväll presenterades kommunens planer för en kryssningskaj. En kaj som kan vända en tråkig utveckling. I andra städer i Östersjöområdet ökar kryssningsturismen markant. Samtidigt är det färre och färre kryssningsskepp för varje säsong som gör ett strandhugg på Gotland. Vi kan inte ta emot de allt större fartygen på ett bra sätt. Det är inte tillräckligt attraktivt att ligga på redden och skicka somliga passagerare i land i barkasser medan många andra väljer att stanna kvar ombord.

Men hur ska bygget finansieras? Kommunen hoppas på att EU ska stå för minst 40 procent, eller 80 miljoner kronor. Oavsett om kommunen kommer undan med att betala 120 miljoner eller ej (av omkring 200), så vore det ju bra om bygget kan finansieras genom omdisponeringar i kommunens ägande. På så sätt kan en kryssningskaj, beroende på hamnavgifterna, kanske till och med stärka kommunens ekonomi.

Folkpartiet har lämnat in en motion till fullmäktige och föreslår att kommunen ska sälja sitt ägande i Geab för att finansiera ett nytt badhus.
Jag har inget emot att Geabägandet avvecklas. Kommunen köper ju inte ens sin egen el från Geab. Men hur ska pengarna användas?
En kryssningskaj kostar i runda slängar 200 miljoner. Och i den häraden (200 till 250 miljoner) värderar också FP kommunens Geabaktier.

Att sälja Geab för att köpa badhus vore, menar jag, som att sälja en ko för att köpa en pudel. Kon kan ge intäkter. Pudeln kan vara trevlig att ha. Men den bidrar inte ekonomiskt. Kostar pengar att köpa. Kostar pengar att underhålla.

Visst kan det vara trevligt för Visbyborna att ha ett nytt fint badhus att löga sig i. Men det bidrar knappast till kommunens eller näringslivets ekonomiska utveckling. I den meningen är ett badhus inte en bra investering.
Badhuset är en pudel.

Att sälja Geab för att finansiera en kryssningskaj vore däremot att frigöra medel för en investering i infrastruktur som förbättrar möjligheterna för handel, besöksnäring, bussföretag och övrigt näringsliv på ön.
Det är inte ett bra ställe att bada - så tillför kryssningskajen inte något för gotlänningarna, men fler kan få ett jobb och lönsamheten kan öka för företagare i berörda branscher.
Kryssningskajen är en ko.