Jag tror det var ett väldigt klokt beslut, som Tillväxt Gotland tog, när de beslöt att inte lägga något anbud på destinationsmarknadsföringen av Gotland. Helt uppenbart saknas stöd bland medlemmarna för att gå in i en sådan affär och liera sig med det i öns näringsliv så dominanta Gotlandlandsbolaget. Säkert är det också så som många säger, att regionens anbudsunderlag är alldeles för detaljerat och ger för små möjligheter för ett vinstdrivande bolag att klara uppgiften och just gå med vinst.
Om Tillväxt Gotland resonerar så om anbudsunderlaget, så lär andra bolag tänka likadant. Så det skulle inte förvåna om de inte kommer några anbud. Då ligger bollen åter hos regionen och kanske den bästa lösningen är att regionen själv, genom sitt Industrihusbolag, även fortsättningsvis sköter den marknadsföring som tidigare Turistföreningen skötte.
En sådan lösning skulle också ge möjligheter för uppköp av tjänster i det gotländska näringslivet för att fixa delar av marknadsföringen på ett marknadsmässigt och framåt sätt. Men detta är en sak som regionens beslutsfattare kan diskutera och besluta under året.
En annan sak är hur det ska bli med Tillväxt Gotland som förening. Det verkar finnas ett behov av en förening för öns företag och regionledningen borde uppskatta att ha en legitim företrädare från näringslivet att resonera med. Tillväxt Gotland bildades ju en gång för att förbättra företagsklimatet och främst få kommunens politiker och tjänstemän att snabba på tillståndsprocesserna och ge klara besked. Långbänkarna är fortfarande för många och långa.
Tillväxt Gotland i sin nuvarande form kan knappats leva vidare med drygt 230 medlemmar, som betalar bara cirka 60 000 kronor om året, medan resten av inkomsterna på fyra miljoner kronor om året betalas av stat och kommun. När bara 35 av drygt 230 medlemmar deltar på ett så avgörande möte som det i onsdags, så är det ett tecken på Tillväxt Gotlands status hos företagarna.
Jag tror det var fel att lägga ut marknadsföringen på anbud. Regionen borde sköta det själv i ett eget bolag och köpa tjänster. Och näringslivsservice borde skötas av regionen med en skicklig näringslivschef och en alert politisk regionledning. Får vi se den utvecklingen nu? Så besöksnäringen kan växa och företagsklimatet blir bättre.