Klart och oklart
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Min fråga till Gotlandsbolagets Jan-Eric Nilsson var inte obefogad. Torstensons register, som ger möjlighet att under svenskt flagg strunta i svenska avtal och ta in låglönebesättningar gäller i huvudsak lastfartyg i utrikes fart. Men det ges säkerligen undantag för färjetrafik. Så var det förra gången de borgerliga försökte med samma sak, 1991.
Nu gav Jan-Eric Nilsson ett tydligt och bra svar vad gäller Gotlandstrafiken. Där ska svenska avtal gälla. När han offentligt på ett välbesökt forum deklarerar så tydligt, att han inte tänker hyra in låglönebesättningar på Gotlandsbåtarna, så tolkar nog inte bara jag det som en garanti mot lönedumpning i Gotlandstrafiken. Däremot lovade han inte detta för Gotlandsbolagets fjärrgående lastfartyg.
Så lönedumpningsfrågan är klargjord av Jan -Eric Nilsson. Han kunde också garantera att om de får uppdraget 2,5 år före 2015, så kan han ha gasdrivna båtar i drift till 2015. Det praktiska går att lösa, men det finns inga nationella regler i Sverige för gasdrivna båtar. Här hänger det på regering och riksdag att snabbt utforma ett regelverk.
Nu går alla landets redare och väntar på om de ska våga investera i gasbåtar eller inte. Innan regelverket är klart händer inget. Så den regering som tillträder efter valet i höst får sätta högsta fart och ordna regelverket om vi ska få gasdrivna båtar till 2015.
En annan stor oklarhet är vem som ska göra nästa upphandling. Blir det Rikstrafiken, näringsdepartementet eller Region Gotland. Och ska denna upphandling göras i största möjliga konkurrens, så vi får mesta möjliga trafik för skattepengarna. Eller vill Gotlandsbolaget slippa konkurrens från andra rederier. Budskapet från rederiet var oklart på lördagens Öppna Forum.