Klart att Gotland ska ha ett kort

Politik2010-04-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I år blir det tredje året gillt för försöket med Gotland Card. Turistkortet som ska erbjuda besökarna ett smörgåsbord av vad Gotland har att erbjuda och även ge företag och institutioner tillfälle att visa upp sig.
Trots att Gotland har en lång historia som besöksmål har man inte lyckats ta fram ett sådant kort som många andra destinationer haft länge. Därmed finns det också stor lärdom att dra av andras erfarenheter, det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt.
Två miljoner kronor av den kommunala budgeten har avsatts. Inte ens hälften har använts när vi nu går in på det sista året med kommunal finansiering. Jag utgår från att det efter projektettidens slut ska vara en självfinansierad verksamhet.
Därför blir jag lite förbryllad att man inte använt mer pengar för att sälja in och etablera kortet.

Första året var kortet riktigt taffligt utformat vilket sades bero på tidsbrist. Det är förlåtet och lagt bakom oss.
I år är kollektivtrafiken med vilket är en självklarhet liksom entrén på alla museer.
Det är inte svårt att tänka sig in en förstagångsbesökares dilemma att hitta alla guldkorn på vår fantastiska ö.
En viktig faktor är också att få besökarna att lämna Visby och hitta ut på landsbygden. Här är Gotland Card ett ypperligt verktyg.
Under förra året såldes blygsamma 1 000 kort. Kortet kostar 325 kronor för tre dagar och 425 för fem dagar så det är en bra bit kvar att hitta balans i ekonomin om kortet ska bli självbärande framöver. Man undrar lite över varför inte fler kort såldes, är det erbjudandena det är fel på eller har de flesta besökare redan sina planer klara så att man inte har tid för oplanerade utflykter eller museibesök?

Jag hoppas att Gotlands Turistförening använder en rejäl del av projektpengarna till marknadsföring av kortet i år.
Marknadsundersökningen borde ju redan vara gjord och utgöra utgångspunkten för utformningen av kortet.
För finns det ingen marknad för ett Gotland Card ska vi självklart inte ägna krut åt det.