Efter en långhelg, när man träffat fastlandsvänner på Gotland, blir det allt mer tydligt, att Gotland helt enkelt inte klarar fem år till med nuvarande utveckling av färjepriserna.
Allt fler sommargotlänningar med sommarhus, ser det allt svårare att ha råd att åka till Gotland, när båtpriserna blivit så dyra.
Besöksnäringen lider svårt och fasar inför fem år till med nuvarande prisökningstakt. Det är väl snart bara välbeställda, som inte behöver se på prislappen, som kan åka till det exklusiva Gotland och njuta av allt fint på ön. Särskilt nu när värmen kommit och kulturen och alla gatuserveringar är i full gång.
När nuvarande färjeavtal började gälla i januari 2009 låg oljpriset på 44,86 dollar per fat. Dagsnoteringen är på 107,93 dollar per fat. När sedan det nu gällande avtalet säger att staten och resenärerna ska dela på oljeprishöjningen, så är det kanske inte så underligt, att biljettpriserna nått en nivå som ligger långt över smärtgränsen. Och det är fem år kvar av avtalet innan ett nytt och bättre avtal kan sänka biljetpriserna.
Det framstår alltmer akut viktigt att Gotland med högsta röst skriker till regeringen, att de måste agera för lägre färjepriser nu. Det går inte att vänta till 2017, när det nya avtalet träder i kraft. De höga och sannolikt ännu högre biljettpriserna kommer att strypa hela besöksnäringen och bromsa tillväxt och utveckling på Gotland, om inget görs åt priserna före 2017. Jag slog några prisexempel på rederiets bokningssida och fann att en tvåbarnsfamilj med bil får betala 3 517 kronor för en tur och returresa med båten. Ett par utan barn, men med bil får betala 1 802 för en tur och returresa. Detta är resenärer utan Gotlandsrabatt.
Runt om på Gotland växer ilskan över att inget positivt händer med färjepriserna. Gotland har en tjänsteman med i styrgruppen för den framtida färjetrafiken, inför det nya avtalet. Men vad händer från regionledningen för att stoppa de skenande färjepriserna från att slå ut öns tillväxt och utvecklingsmöjligheter före 2017? Gotland klara inte fem år till av färjeprishöjningar till följd av ett galopperande oljepris.