Klara besked viktigare än policy

Politik2012-02-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Regionens näringslivspolitiska program är nu framtaget och ska formellt klubbas på nästa sammanträde med regionfullmäktige.

Det är många ord om hur de olika resurserna ska samarbeta och vilka grundvärderingar som ska gälla för arbetet: ekonomisk och miljömässig och social hållbarhet, inomregional balans och internationalisering.

De områden där regionen ska ta sitt huvudansvar är "Bilden av Gotland", entreprenörskap, företagsklimat, infrastruktur och kompetensförsörjning.

Till syvende och sist är det näringslivets möten med myndigheten i olika ärenden som skapar företagsklimatet, som sätter standard för entreprenörskapet och målar bilden av Gotland.

Det är naturligtvis här som det måste fungera.

De främsta behoven från näringslivet är klara och snabba besked.

Många lever i tron att företagen vill ha gräddfiler och till varje pris få igenom sina ansökningar. Så fungerar inte företagarna. Man testar olika idéer och får man nej på den ena går man vidare med den andra.

Vi har ett aktuellt ärende där man ganska lätt kan identifiera den icke önskvärda oförutsägbarheten: apoteket på Visborg.

Ja ena dagen, nej nästa för att i slutändan få ett ja men bara tillfälligt. Det är omöjligt att planera investeringar utifrån dessa förutsättningar.

Villavagnarna på Snäck är en annan fråga där det valsat mellan ja och nej.

Även om vart och ett ärende i slutändan reds upp till det bästa skapar hanteringen bristande tillit och en bild av en myndighetsutövning utan långsiktighet och förankrad viljeinriktning.

Det näringslivsråd som ska ersätta den funktion Tillväxt Gotland hade får dock inte bli en näringslivsakut dit man hänskjuter alla problem. Problemen och hindren för utveckling måste lösas där de uppstår.

Enkelt sagt, svårt gjort.