KÀmpande kristendom mer Àn bara psalmer
Foto: Fotograf saknas!
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
- Av flera skÀl. Dels har svenska idéhistoriker varit sparsamma med att studera religiösa idéer. Vi har i mycket överlÄtit detta Ät kyrkohistoriker. Men teologin existerar ju hela tiden i ett intellektuellt sammanhang: vetenskapligt, filosofiskt och litterÀrt. FrÄgan om kristendomen och kulturen Àr stor internationellt men inte i Sverige. Sedan var J A Eklund ett bra verktyg för att följa de spÄr jag velat studera i förhÄllandet mellan kristendomen och det moderna samhÀllet. Man kan följa stora processer och frÄgor genom honom.
- Men inte minst var han en fÀrgstark och sprakande person. Avhandlingen blev inte bara tematiskt intressant, den blev ocksÄ en skildring av en kÀmpande troende mÀnniska.
Har man en felaktig syn pÄ Eklund i dag?
- Man har en mycket begrÀnsad bild. Man associerar honom ofta med psalmer vilket i och för sig var viktigt. Men han var ocksÄ en filosof, kulturdebattör och mÄngsidig över huvud taget.
- Sedan har han ocksÄ kommit att fÄ personifiera en nationalistisk kristendom. Han företrÀder förvisso vad jag kallar en etnoreligiös ÄskÄdning under ett antal Är, men det Àr viktigt att framhÄlla att det mÄste ses i sitt tidsmÀssiga sammanhang. Man har helt glömt bort hans kritik av de totalitÀra lÀrorna. Ett huvudtema för honom var att fascism och nazism var ett yttersta utflöde av det kristendomsfientliga samhÀllet.
Ăr hans samhĂ€llskritik relevant för oss i dagens Sverige?
- Som historiker skall man vara försiktig med sÄdana frÄgor som vad nÄgon skulle ha tyckt i dag, men man kan sÀga att det finns en tidlös relevans i hans stÀllningstagande för bildning, tro och icke-materialism. Men de konkreta uttrycken för detta kan vara svÄra att översÀtta i dag.
Hittar man Eklundare bland vÄra biskopar i dag, eller har yrkeskÄren förÀndrats, tycker du?
- Kyrkan har för det första en helt annan stÀllning. Förr var biskopen en auktoritet och hade en kulturstÀllning. Men i dag har vi inte lÀngre nÄgon bildad klass pÄ samma sÀtt. Och det som utmÀrkte J A Eklund var hans vilja att strida för kristendomens plats i det moderna samhÀllet och den typen av kyrkomÀn Àr ju inte lÀtta att se i dag. Möjligtvis kan man se nutida motsvarigheter till honom i hans strÀvan att vara brobyggare mellan kristendom och kultur.
FĂ€dernas kyrka ströks ur psalmboken för att den ansĂ„gs för krigisk och nationalistisk. Ăr dess text rĂ€ttvisande för Eklunds samhĂ€llssyn?
- Eklund sÄg den sjÀlv inte som en psalm utan som en andlig stridssÄng. Den skrevs i samband med de sÄ kallade korstÄgen 1910, dÄ studenter gick ut i landsbygden och försökte Ätervinna folk till kyrkan. Detta inspirerade Eklund och utifrÄn den entusiasmen skrev han FÀdernas kyrka. Det finns krigiska uttryck men de skall inte endast ses som bokstavliga utan ocksÄ ges andlig innebörd. Men sedan skall det ju sÀgas att han romantiserade stormaktstiden. Den utgör för honom ett kondenserat uttryck för det nationella och det kristna.
Om han stod i predikstolen pÄ julafton i dag och blickade ut över oss moderna mÀnniskor, vad tror du han skulle sÀga dÄ?
- Han skulle knyta an till ett aktuellt Àmne. I predikstolen var han en samhÀllsdebattör som ofta tog sin utgÄngspunkt i nÄgot som lÄg i tiden och behandlade det utifrÄn ett bibliskt perspektiv. SÄ skulle han nog ha gjort i dag ocksÄ.
Och önskat frid över oss alla, rÀknar vi med.