Jo, Gotland är på riktigt

Politik2013-11-30 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

Wow... wow....”.

”Whaaat? Is this real life?”.

”Gotland is pretty awesome”.

Trailern från när amerikanerna i SVT-serien ”Allt för Sverige” kommer till Gotland visar hur de blir hänförda av vår ö. De frågar sig om det är verkligt och att de inte förväntat sig att hitta något liknande i Sverige. ”Är det här på riktigt?”.

Även vi som bor här och kanske bott här hela våra liv, stannar då och då upp och får en aha-upplevelse.

Gotland är magiskt, det är inte bara en utskälld och hånad slogan. Det är sant.

När Sifo frågade ett antal svenskar vilken kommun de har de mest positiva omdömet om hamnar Gotland på första plats. Samma brukar det vara när folk får frågan vilket resmål de helst skulle välja i Sverige.

Och här ute sitter vi, vi som får bo i det som är många andras högsta dröm, och surar över än det ena och än det andra.

Jo, det finns mycket som skulle fungera bättre och en del som inte fungerar alls.

Men med alla dessa givna förutsättningar borde vi ändå inte ha några större problem att locka fler till oss.

Den största stötestenen är samtidigt vår största fördel: att vi är en sommarö med fantastiska stränder och ett unikt kulturlandskap både i världsarvet Visby och på landsbygden. Många tror att Gotland är stängt på vintern.

De sommargäster som ofta successivt flyttar hit större och större delar av året vill inte dela sina paradis med andra. Annars borde väl många fler ”gotlandsambassadörer” synas i debatten, använda sitt utrymme och sina positioner för att lyfta Gotlands villkor?

Men vi kan inte lita på att fritidsfolket ska lyfta Gotland ur ”sommar och sol-stämpeln”. Det får vi allt göra själva.

Destination Gotlands makalösa reklamkampanj ”Jorden runt på en ö”, gjord av reklambyrån Hill är ett sätt att skapa oväntad uppmärksamhet. Men mer än tillfälliga reklaminsatser krävs ett långsiktigt och strävsamt arbete, året runt, i alla sammanhang.

Efter att Turistföreningen la ner finns ingen samlad röst eller organisation för besöksnäringen. Trots att den är vår största basnäring. Varför klarar inte Gotland det alla andra turistorter klarar?

Tyvärr skapar faktorer som dåligt företagsklimat och hög skattesats mer skada än vi önskar. Det skulle vara skönt att kunna vifta bort det, men det vore också naivt.

För att få människor att flytta hit krävs två grundläggande saker: ett jobb och en bostad. Med alla bostäder som står tomma stora delar av året borde projektet Provgute kunna utvecklas nästan hur mycket som helst.

Värre är det med jobben. Men även här råder brist på flera kompetenser, något som hindrar företagen att utvecklas. Hur marknadsförs dessa lediga jobb i landet? Det vore intressant om någon som är insatt kunde lyfta dessa frågor. Utrymmet här intill är alltid öppet för debatt.