LEDARE
Många försöker jobba hårt och enträget för att motarbeta Jantelagen som härskar på Gotland precis som överallt.
Den senaste tiden har det dock stått klart att Jante lever i högsta välmåga. Läser man kommentarer och insändare kan man tro att en majoritet av gotlänningarna håller tummarna att Gotlandsbåten ska gå på grund innan den sjösatts, bildligt talat.
Det är svårt att förstå dem som hyser så starka känslor för projektet att de av ren skadeglädje önskar att det misslyckas.
”På vilket sätt utvecklar detta Gotland? Det är uthyrare och turistnäring som möjligtvis kan dra fördel av detta. Det leder inte till utveckling” är en av många kommentarer med samma slutsats. Man undrar hur de kommit fram till denna analys? Turismen är vid sidan av jordbruket vår största basnäring. Om denna utvecklas har det alltså ingen som helst betydelse för Gotland som helhet?
En annan farhåga är att Gotlandsbåten ska ta passagerare från Destination Gotland och att detta leder till höjda priser i bastrafiken.
Andelen besökare till Gotland är inte konstant utifrån dagens läge. Hela Gotlandsbåtens affärsidé går ut på att rikta sig till dem som inte åker till Gotland i dag.
Potentialen finns och borde vara om inte obegränsad så stor. Som jag skrev häromdagen har Gotland minst antal gästnätter av många andra jämförda län. Gotland har 855 204 medan Kalmar har 2 604 634 (2012). Till exempel.
Och det är inte Kalmar (eller Öland) som hamnar högst på listan av resmål som svenskarna helst skulle vilja besöka.
Nog borde vi kunna enas om att vi har plats för fler. Att det är bra för hela Gotland om antalet turister och andra besökare ökar?
Om ens enda argument är att ”Pigge har gräddfil och kräver som vanligt massa skattepengar för att finansiera sina projekt” då tycker jag att man borde läsa på eller ange mer konkret vad man menar.
Gotlandsbåten får inga skattepengar för att driva trafik. De kommer tvärtom att betala två-tre miljoner i hamnavgifter till Region Gotland, investera tre miljoner (Destination Gotland lika mycket) på hamnen för att anpassa den och samtidigt göra den möjligt som reservhamn.
Region Gotland kommer att satsa pengar på destinationsmarknadsföring, ja. Det har man alltid gjort, nu har man ännu en produkt att marknadsföra.
Nu tror jag inte att alla de som önskar att projektet misslyckas är representativa för gotlänningarna. Förut hackade man på Destinationen, i stort sett vem som helst skulle kunna sköta trafiken bättre och biligare. Nu har man hittat en annan hackkyckling och DG är nu det bästa av det bästa och borde få fortsätta utan att bli störda av konkurrerande uppstickare.
Det verkar inte spela någon roll hur många gånger man säger Gotlandsflyg.