Jakten på den perfekta kampanjen
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Obamas kampanj är den som alla försöker efterlikna. Man ska då komma ihåg att han dels hade ett politiskt budskap som amerikanerna formligen törstade efter, dels att hans kampanj var typisk amerikansk.
Det är inte lätt att koka ner alliansens budskap till något riktigt slagkraftigt. "Jobb", "Mer av samma" eller "Se upp för de rödgröna" får inga hjärtan att bulta. För oppositionen - som inte ens har ett namn - kan man tänka sig "Jobb", "Byt regering" eller "Skatt är sexigt". Det saknas innehåll som kan fylla ord som "Change" eller "Yes, we can".
Obamas metoder låter sig inte heller kopieras här. En undersökning som Dagens Nyheter låtit Synovate göra visat att åttio procent inte vill att partierna ska ringa hem. Lika många vill inte att partierna knackar dörr. Kanske mest graverande, bara tre av tio av medlemmarna är beredda att göra det.
Ändå är det precis detta som socialdemokraterna och moderaterna satsar på.
I Sydsvenska Dagbladet nyligen drog sig krönikören Per T Ohlsson till minnes hur det gick när moderatledaren Ulf Adelsohn 1985 försökte kopiera Ronald Reagans kampanj med massmöten. Väljarna skrämdes bort.
Tänk vad bra det vore om partierna ägnade mer tid åt att utveckla idéerna än att jaga den perfekta kampanjmetoden.