Jag vill inte flyga med Sahlin Air

Foto: Jonas Ekströmer

Politik2009-04-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I förra veckan var primärvårdschefen Hans Brandström och överläkaren Gunnar Ramstedt på väg hem från Linköping och en katastrofkurs. De befann sig plötsligt i ett flygdrama, när piloterna tvingades stänga av en motor och vända. I en intervju i GT i går berättar Hans Brandström bland annat om vilka erfarenheter han tar med sig från upplevelsen.
- Att man med lugnt uppträdande från de ansvariga kan skapa ett lugn.

Jag har en liknande erfarenhet från en resa till New York med Finnair. Precis när hjulen famlar efter marken drar piloten på full gas och sticker upp igen. Passagerarna tittar förvånat och oroligt på varandra. Men då kommer en lugn sävlig finlandssvensk röst genom högtalarna och förklarar lakoniskt att "vi var tvungna att göra en upptagning då det var trafik på landningsbanan". Jahaja. Så det var inget värre. Alla lutade sig tillbaka för att låta dem försöka en gång till.
Det är inte bara viktigt vad man säger utan hur man säger det. En nervös pilot hade kunnat öka oron istället för att minska den. Men på Finnairs flight härskade friden, trots tillbudet.

Erfarenheten gäller naturligtvis inte bara piloter, utan allt ledarskap. All krishantering.
Tänk exempelvis på hur regeringen har agerat sedan finanskrisen och lågkonjunkturen slog till. Nästan alla sprang i åttor runt varandra och krävde krispaket och stimulansåtgärder. Oppositionen. Fackförbund och arbetsgivare. Bilindustri och andra särintressen.
Vad får denna oro för konsekvenser? Folk blir än mer oroade. De griper än hårdare kring plånboken. De tvekar än mer inför stora inköp som bil- och fastighetsaffärer. Alla nervösa skrik efter panikåtgärder sprider just panikkänslor. De motverkar sitt eget syfte. Och det stramar åt ekonomin och fördjupar svackan ytterligare.

Men regeringen har hållit en hyggligt rak och lugn linje genom all oro.
Bankkris? Det har vi haft förr. Så här gör vi.
Bilkris? Nej, vi ska inte driva bilföretag.
Stimulanspaket? Visst. Men så pass måttfulla att vi inte sätter de stabila statsfinanserna i fara.

Jag är övertygad om att detta lugn varit mer gynnsamt för Sveriges ekonomi, och för allmänhetens förtroende, än om regeringen låtit sig styras än hit än dit av alla externa förståsigpåare och kritiker.
Och jag tror att Socialdemokraternas och Mona Sahlin hoppiga överbudspolitik och ständiga krav på nya utgifter och nya panikåtgärder är anledningen till att de tappat så mycket i stöd och förtroende sedan i höstas.

Hur är Mona Sahlin som pilot? Jag kommer att tänka på den amerikanske serietecknaren Gary Larson. I en av hans teckningar hör man från cockpit ungefär:
- Den röda lampan, Gunnar. Den lyser. AAAHHH! Vi kommer alla att dö! Nej, vänta! Det är bara lampan för kabinhögtalarna.
Passagerarna ser inte ut som de vill ha samma pilot en gång till.