Jag bär skuld till Saabs öde

Iskall bland bilköpare.Foto: Christine Olsson/SCANPIX

Iskall bland bilköpare.Foto: Christine Olsson/SCANPIX

Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Politik2009-12-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Kör du Saab? Antagligen inte. Speciellt inte om du kör en ny bil. I år har Saab tappat nästan 65 procent av sin försäljning. Och problemet med för liten försäljning är inte nytt, det har bara blivit värre i år. Saab utgör inte en jättestor andel av fordonsparken ens i Sverige. Ungefär var fjärde bilist kör en Volvo. Enligt den senaste statistiken jag kunde hitta på nätet är det inte ens en av tolv som kör Saab i Sverige.

GM har verkligen misslyckats som ägare av Saab. Men var Saab ett lönsamt företag innan GM tog över? Nej. Något enstaka år har Saab gått plus. Annars har det varit nya röda siffror varje år.

Saab har haft egna tekniska lösningar och innovationer. Saab har (i avtagande grad) varit en annorlunda bil. Men grundproblemet är och har alltid varit lönsamheten. Och i ärlighetens namn så har Saab varit ett bilmärke som haft kvalitetsproblem. Så Saab har sålt för få bilar.
Huvudansvaret faller på ägare och ledningar genom åren. Men alla vi som inte har köpt en Saab får väl ta på oss vår andel av skulden när GM nu annonserar att Saab ska avvecklas.
Undrar hur stor andel av de som nu slungar anklagelser mot regeringen för Saabs öde, som själva kör Saab.

Oppositionen tillhör för övrigt dem som lägger skulden på regeringen. Är det någon som förväntat sig något annat? Bilfientliga Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson grät krokodiltårar i ett blött pressmeddelande:
"Detta är ett stort misslyckande för regeringen och Maud Olofsson. När det fanns en möjlighet att medverka till att få fram en långsiktig ägare, så valde man att ligga lågt och inte göra någonting. När Olofsson till sist engagerade sig var det för sent."

Vänsterpartiets Lars Ohly var däremot ovanligt konstruktiv. Han ville inte fälla ett omdöme om hur regeringen hanterat krisen i Saab.
- Det är inte läge för det. Nu handlar det om att förhindra en katastrof i Trollhättan och försöka påverka utvecklingen i västra Sverige.

Jag beklagar Saabs öde. Men visst var det ett svaghetstecken att de två seriösaste spekulanterna har varit Koenigsegg och Spyker, två små spiggar som ville svälja en fisk. Kanske hade Koenigsegg bärkraftiga idéer om hur Saab skulle kunna överleva och äntligen bli ett lönsamt bilmärke. Men konsortiet kunde uppenbarligen inte gapa stort nog för att svälja kostnaderna.

I skrivande stund är det för tidigt att uttala sig om vad som kan räddas ur Saabs avveckling. De anställdas kunnande. Industrierna. Teknikutvecklingen. Varumärket. Det finns mycket som borde kunna tas till vara.