Inte konstigt att det blev så fel
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I helgen stod det klart att partiledaren varit precis så obekväm som hon verkat i sin roll som ledare för den rödgröna alliansen.
Det tal hon höll på partiets förtroenderåd i helgen brann av engagemang och övertygelse. När hon fick tala om det hon egentligen trodde på var hon en vinnare.
Andra krafter inom partiet var dock för starka och Mona Sahlin för svag. Hon tvingades backa på samarbetet med Miljöpartiet och bjuda in Vänsterpartiet i valalliansen.
Hon tvingades argumentera mot flera frågor som regeringen drivit igenom trots att hon innerst inne tyckte det var bra åtgärder. Som jobbskatteavdraget.
Inte konstigt att det blev så fel.
Det var i själva verket inte Mona Sahlin som var den verkliga partiledaren, det var det verkställande utskottet som styrde och ställde men Mona Sahlin fick vara budbäraren.
Att se och höra partiet på förtroenderådet som sändes i tv gav en helt annan bild än den man fick av partiet under valrörelsen. Som alltid när man ser och hör något utan mellanhänder som filtrerar och gör bedömningar.
Nu kan tyvärr inte partierna lita på att väljarna väljer att lyssna på långa möten med diskussioner och otaliga inlägg. Man är fortfarande tvungen att lita till att nå genom bruset och välja rätt kanaler.
Det ska bli spännande att se hur partierna hanterar detta fram till det är dags att gå till val igen. Intresset för politik finns och är utbrett, det är spelet många är trötta på. Tyvärr är det spelet och det spektakulära som blir de bästa nyheterna.
De sociala medierna hade inte det inflytande man trodde inför årets val. Många partier gör kanske därför misstaget att lägga ner arbetet med dessa. Men de sociala mediernas betydelse kan inte utnyttjas fyra veckor inför ett val. De är ständigt närvarande i många väljares vardag och relationerna måste byggas upp långsiktigt. Vill man använda sociala medier i nästa valrörelse är det dags att sätta in kraften nu.
Men oavsett vilka kanaler man väljer för att få ut sitt budskap är ärlighet ett måste. Om man inte står för det man säger så märks det, oavsett var och hur man säger det.