Inte högre fraktpris

Ska marknaden eller skattebetalarna lösa problemet med de gotländska fraktpriserna? Frågon tas nu upp i regionfullmäktige.

Ska marknaden eller skattebetalarna lösa problemet med de gotländska fraktpriserna? Frågon tas nu upp i regionfullmäktige.

Foto: Håkan Ericsson

Politik2011-10-26 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Fraktpriserna kommer att diskuteras i fullmäktige nästa gång. Ola Lindvall (C), med förflutet inom LRF, ställer en fråga om vad Åke Svensson tänker göra för att säkra ett acceptabelt fraktpris för öns företagare. Ola Lindvall är orolig för vad som ska hända när Gotlandstillägget tas bort.

Jag plockade fram den utredning som Tillväxtanalys gjorde förra året, där de landar i att Gotlandstillägget borde tas bort. De tycker systemet med att några utvalda speditionsfirmor får lägga på 0,4 procent på alla fraktpriser i landet för att kompensera merkostnaden för gotlandsfrakterna, är fel. Men de inser att ett borttagandet på kort sikt kan leda till högre fraktpriser för en del fraktköpare på ön. Men de hoppas på ökad konkurrens mellan fraktarna, så att öns fraktköpare därigenom får lägre fraktpriser. Och genom att många små fraktköpare går samman och köper gemensamt, kan de få ett bättre fraktpris. Kanske något för LRF?

Gotlandstillägget har mest betydelse för de många små fraktköparna. De stora affärskedjorna har riksavtal, så de är inte så beroende av Gotlandstillägget. Egentligen är det nästan bara lantbruket och livsmedelsnäringen som har problem med fraktpriserna, som enligt Ola Lindvall är 30 procent högre än motsvarande sträcka på fastlandet.

Något som Tillväxtanalys inte håller med om. Det finns andra regioner i landet, Norrlandskusten, Bergslagen med flera som har högre fraktpriser än Gotland. Och i en internationell jämförelse ligger de gotländska fraktkostnaderna bra till. Grundproblemet är den bristande konkurrensen på godstransporterna.

När jag pratade med olika politiker på fullmäktige i måndags tyckte en del att Gotlandstillägget skulle vara kvar, medan andra ville ta bort det. En del var öppna för att skattebetalarna kunde subventionera fraktpriserna och andra inte. Problemet är att av fraktpriset är båtpriset bara 20 procent. Så egentligen är väl det av marknaden själv betalda Gotlandstillägget en smart lösning om det nu behövs en subvention för att hålla fraktpriserna på en acceptabel nivå.

Det ska bli spännande att höra vad Åke Svensson säger om de gotländska fraktprisernas nivå och framtid. Och vad andra tycker. Ska marknaden eller skattebetalarna lösa problemet?