Inte bara väskdängare som behöver Bromma

Ambulansflyg. Från Scandinavian Air Ambulance.

Ambulansflyg. Från Scandinavian Air Ambulance.

Foto: JOHAN NILSSON / TT

Politik2014-08-14 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Bromma flygplats är viktig för Gotland, men också för många andra platser i Sverige. Ändå hotas flygplatsen av nedläggning eftersom Miljöpartiet, Vänsterpartiet och delar av Socialdemokraterna i Stockholm vill avveckla och bygga bostäder på platsen i stället. Och varken miljöpartister eller vänsterpartister på Gotland verkar vilja göra några invändningar.

Stockholms Handelskammare har i en rapport varnat för att 24 000 jobb hotas om Bromma flygplats läggs ned. 6 000 av dessa jobb gäller Stockholm, men 18 000 av dem finns på orter som i dag har flygförbindelse till Bromma. Bland andra Gotland, Ängelholm, Umeå, Åre och Östersund.

Men en nedläggning av Bromma får konsekvenser inte bara för ekonomi och arbetsmarknad. Det är fler än vanliga affärs- och privatresenärer som använder flygplatsen. Det gör även svårt sjuka människor och de som transporterar organ för transplantationer som ska ge sjuka människor en ny chans.

Tjänstemän vid Stockholms läns landsting har gjort en konsekvensanalys som visar att om dessa flygtransporter skulle omdirigeras till Arlanda så skulle transporttiderna förlängas med 15 minuter (Karolinska Solna) respektive 20 minuter (Karolinska Huddinge). Det kan vara kritiska minuter om det exempelvis rör sig om en kritiskt sjuk patient under behandling i en hjärt-lungmaskin. Och sådana patienter passerar Bromma cirka 300 gånger om året, enligt en artikel i Dagens Nyheter i måndags.

Hur stor roll spelar detta för Gotland? Sker våra sjuktransporter till och från Stockholm inte med helikopter, direkt från sjukhus till sjukhus?

Jo, oftast. Men långt ifrån alltid. Förhållandevis ofta tvingas man använda sig av flygtransporter istället, bland annat av väderskäl.

Det är, för Gotlands del, extremt ovanligt att det rör sig om patienter i hjärt-lungmaskin. Om det alls har inträffat. Men även för exempelvis hjärtpatienter och strokepatienter är minuterarna viktiga.

Flyg använder dessutom de team från Huddinge som ska hämta organ för transplantationer. Det inträffar i och för sig bara cirka två gånger per år (från Gotland), men då är transporttiden så viktig att det måste stå en helikopter redo på Arlanda flygplats för vidaretransport av organen till Huddinge, om Bromma läggs ner.

Arlanda flygplats har inte plats för den trafik som i dag går på Bromma. Men inte ens efter en eventuell utbyggnad kan Arlanda fylla alla de funktioner som Bromma i dag gör. Arlanda – som faktiskt ligger betydligt närmare Uppsala än Stockholm – behöver kompletteras med en mer centralt belägen flygplats. Det är Bromma. Och i den mån det har funnits några alternativ, så försvann den möjligheten när flygfälten i Barkaby och Tullinge stängdes.