Inget är hugget i sten

Politik2012-02-24 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Som skribent letar man dagligen i tidningens arkiv för att läsa på och hitta bakgrund i olika frågor. Ganska ofta ramlar man på uppgifter och uttalanden som är intressanta att lyfta upp ett par år senare.

Till exempel pågick diskussionen om gasdrivna färjor i valrörelsen 2010.

Eva Nypelius, då kommunstyrelseordförande skrev så här i en insändare i GT den 14 september:

"För att klara framtida miljökrav så måste vi utnyttja ny teknik och övergå till gasdrift på färjorna - ett krav som måste in i kommande upphandling.(---) jag ser att vi genom ny teknik och nya bränslen klarar miljökraven utan att sänka standarden".

Detta föranledde debattören och konsulten Nils Nordenbrink att ett par dagar senare konstatera i ett insändarsvar:

"Om Eva Nypelius är kvar i kommunalpolitiken när kommunen ska handla upp färjetrafiken kommer hon att få äta upp sin insändare i GT med besked. Den nya teknik Eva Nypelius talar om ger år 2015 bara 20 procents reducering av koldioxid".

I går kunde vi läsa i GT om Viking Lines gasdrivna färja som ska tas i trafik 2013. Samma sorts fartyg som Destination Gotland planerade att bygga, samtidigt, men där man la planerna på is i och med att upphandlingen sköts upp.

Med denna tillbakablick kan man ganska snabbt konstatera att det inte är lätt att sia om framtiden och att ingen åsikt eller inställning är huggen i sten.

Som jag skrivit flera gånger vid det här laget är jag övertygad om att en fri debatt med högt i tak gagnar frågan om vår framtida trafik. Om vissa åsikter ska ignoreras med motiveringen att det kan så split i den så viktiga tydligheten om Gotlands behov, kommer bara frågorna bli fler och rykten få näring.

Genom en öppen debatt kommer olika aspekter och perspektiv på frågan fram och förståelsen för vikten av att hålla fast vid de gotländska ståndpunkterna ökar.

Det gotländska etablissemanget har dock konsekvent tigit ihjäl eller viftat bort Pigge Werkelin, Niklas Harlevi och Nils Nordenbrink i debatten. Att tysta och osynliggöra är ett beteende som sällan är framgångsrikt.

Om man istället bemöter med fakta och förklaringar skulle det höja kunskapsnivån hos allmänheten och ställa de olika alternativen i en realistisk omramning.

Till exempel att gasbåtarna redan är här, det är inte en utopi i en framtid långt borta.

Att bara stirra sig blind på långsammare oljedrivna färjor jämfört med snabba oljedrivna färjor är att förminska frågans betydelse.

Här har framför allt Centerpartiet varit tydligt, även om man också varit onödigt tydlig med att inte vilja ha en öppen debatt.

Åke Svensson sägs ha goda relationer med infrastrukturministern men hans röst här på Gotland i frågan är tämligen tyst.