Ingen garanti
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I förhandlingarna mellan Gotland och regeringen har Gotland enig bestämt, att förutsättningen för att Gotland ska ta över ansvaret för Gotlandstrafiken och dess upphandling, är att staten garanterar ekonomin för en viss angiven standard på trafiken. Men dessa garantier vill statsminister Reinfeldt inte ge. Det var han tydlig med under sitt besök på Gotland i måndags. Hans svar gjorde nog inte bara turistföretagaren Eva Werkelin besviken. Gotland behöver långsiktiga garantier för en bra färjetrafik för att kunna utvecklas och öka tillväxten.
När jag läser igenom vad de rödgröna partierna kommit överens om, vad gäller att satsa på tåg och vägar, så finns där en annan inställning till finansieringsansvaret. Gotlandstrafiken nämns inte särskilt, men detta med kommunal medfinansiering. En rödgrön regering tänker återgå till principen att staten har det övergripande finansiella ansvaret för nationella infrastrukturinvesteringar. De vill inte att enskilda kommuners ekonomi ska negativt påverkas av viktiga väg-, bro- och tunnelinvesteringar. De vänder sig mot att lokal och regional medfinansiering ska tas ur den kommunala ekonomi.
Om nu Gotland kommer att förhandla med en rödgrön regering i höst efter valet om att överta ansvaret för Gotlandstrafiken, så kommer denna regering inte att kräva gotländsk medfinansiering av färjetrafiken. Men det betyder ju inte att en rödgrön regering lovar oändliga garantier för en statlig finansiering av en färjtrafik på den nivå som gotlänningarna önskar. Men en rödgrön regering kräver i alla fall inte gotländsk medfinansiering av Gotlandstrafiken.