Ingen Destination för Gotlandsbåten

Kajplats 5 och 6. Bara tillgängliga under värsta Almedalsveckan.

Kajplats 5 och 6. Bara tillgängliga under värsta Almedalsveckan.

Foto: Henrik Radhe

Politik2013-11-12 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det ser tyvärr ut som om Destination Gotlands fördröjningsstrid mot konkurrerande färjetrafik blir framgångsrik. Bolaget lyckas använda befintliga avtal, ingångna under den tid då operatören hade monopol på att trafikera Gotland, för att blockera ett annat företags tillgång till infrastrukturen.

Regionstyrelsen förtjänar beröm för att den, trots stora svårigheter och en ovillig förhandlingspart, faktiskt lyckats ta sig så långt att ett erbjudande kunde ges till Gotlandsbåten. Tyvärr är det ett erbjudande som innehåller så stora mått av osäkerhet, vad gäller kostnader och förutsättningar främst för kajplats 4, att Gotlandsbåten av allt att döma inte kan acceptera det.

För att detta erbjudande överhuvudtaget skulle kunna göras så krävde det en eftergift från Destination Gotland. Det var att släppa in Gotlandsbåten på kajplats 5 och 6 under Almedalsveckan, då varken kajplats 7 eller kajplats 4 är tillgängliga för färjetrafik.

Denna eftergift ansåg sig Destination Gotland kapabla att göra. Under årets mest krävande vecka!

Uppenbarligen finns det plats för ännu en operatör vid kajplats 5 och 6, även när trycket är som mest hektiskt. Om Destination Gotland bara kunnat tänka sig att släppa in Gotlandsbåten till kajplats 5 och 6 även under resten av sommaren (när kajplats 7 är upptagen) så hade alla knutar lösts och Gotlandsbåten hade kunnat sjösättas. Nu blir det troligen ingenting med det.

Destination Gotlands lilla eftergift är som avpassad för att företaget ska få en chans att rädda ansiktet samtidigt som Gotlandsbåten inte ska få en reell chans att trycka på startknappen, hyra fartyg och dra igång bokningssystem, marknadsföring och andra förberedelsearbeten.

Jag tror att Destination Gotland därmed överlistar sig själv och skadar sina egna möjligheter i den upphandling som i går gick in i ett nytt skede, i och med att tiden för anbud gick ut.

Jag hoppas att Gotlandsbåten har uthålligheten att satsa mot 2015 istället. Till den sommaren har Destination Gotlands avtal om kajplatserna 5 och 6 löpt ut och omförhandlats. I den omförhandlingen misstänker jag att Destinationen kommer att få känna på hur relationerna med Region Gotland har förbistrats.