Lagom när det är dags att söka till högskolor och universitet kommer rankningen av landets lärosäten. Högskolan på Gotland hamnar sist, nästan oavsett vad som mäts. Igen.
Det är Urank som står bakom den aktuella rankningen, Urank är en sammanslutning för fria studier av nationella och internationella rankingar av universitet och högskolor.
En faktor som automatiskt ger låga placeringar är hög andel distansstudenter, detta kan troligen vara en förklaring till att Högskolan på Gotland hamnar sist, förklarar talespersonerna bakom Urank.
Men det är bara en del av förklaringen. Det som mäts handlar inte bara om studenternas resultat och antal examen som tas ut vid högskolan.
Högskoleverket har tidigare kritiserat rankningar som verktyg för studenter att välja utbildning. Den statiska rankningen som pekar ut vinnare och förlorare är svår att föra över till den enskilde invididens önskemål och behov.
Men även om en jumboplats i en rankning väger lättare än till exempel tidigare studenters erfarenheter ger det inga positiva signaler att ständigt rankas som sämst. Här har Högskolan på Gotland ett stort förbättringsarbete att göra.
Något som man saknar, men som kanske inte mäts av olika rankningsystem, är en mer utåtriktad verksamhet i det gotländska samhället. Att berätta mer om den forskning och de studier som görs vid högskolan. Varje år skrivs massor med uppsatser och det pågår forskning som inte många utomstående får vetskap om.
Ett sätt att själv få veta mer om det arbete som görs vid de olika utbildningarna är att besöka hemsidan där det bland annat finns en del mycket intressanta informationsfilmer att ta del av från de olika utbildningarna.
Däremot kanske man skulle ha låtit hittegodsidén stanna på ritbordet. För att locka intresse för högskolan presenterar man olika saker "som studenter glömt kvar" som man kan lägga beslag på.
Men, det erkännes villigt, det kan mycket väl vara en generationsfråga. De mindre medelålders besökarna kanske tycker det är ett grepp som är fett värt.