Meit Fohlin (S) skriver pedagogiskt om förutsättningarna för att få budgeten för öns skola att räcka till alla behov och önskemål. (Gotlands Folkblad i lördags).
När man inte kunde spara på att lägga ner skolor på landsbygden fanns inget alternativ än att spara pengar på skolskjutsorganisationen, skriver hon. Att behålla skolorna kostar och en konsekvens blir en försämrad skolskjutsorganisation.
Nu hänger det inte ihop med det hon senare skriver, att upphandlingen inleddes av den förra majoriteten och det finns inte heller nu någon politisk oenighet i frågan.
Men att den nya skolskjutsorganisationen är en konsekvens av att inte lägga ner skolor på landsbygden är helt enkelt inte sant.
Inte heller behöver man köpa ett förslag rakt av som en upphandlad konsult kommer fram till.
Resultatet ska vägas mot verkligheten och politiska bedömningar. Sedan bör man anpassa beslutet till dessa faktorer.
Om skolor, föräldrar och elever fått se förslaget till ny organisation innan den var spikad hade man kanske kunnat hitta bättre lösningar? Nu fick föräldrarna beskedet ett par veckor innan vårterminen är slut och ett långt sommarlov väntar.
Alla vi som inte berörs direkt får ingen information över huvud taget.
I Väskinde pyr också missnöjet, inte bara med själva beslutet, att inte bygga ut skolan i den snabbt expanderande socknen, utan hur information och dialog har skötts till föräldrarna.
Två dagbarnvårdare ska sägas upp, samtidigt ska en grupp av förskolebarnen tillfälligt omplaceras till Tjelvarskolan i Visby efter en miss i upphandlingen av baracker som ska användas för att möta den stora efterfrågan på förskoleplatser.
I en Facebookgrupp märks hur vissa föräldrar informerats, andra inte. I dag och i morgon ska det hållas möten i frågan så förhoppningsvis kommer man i alla fall att reda ut vad som gäller.
Missnöjet lär bli kvar.
När politiker tvingas till oönskade och svåra beslut är det avgörande med relevant information till medborgarna, inte bara de som direkt berörs, utan till alla.
I stort sett varje förvaltning har anställda informatörer, det är kanske dags att de börjar jobba mer med utåtriktat information. Använd hemsida, Facebook eller nyhetsbrev som man kan prenumerera på.
Det skulle förebygga mycket frustration och rykten som skapar onödiga missförstånd.
Och får man veta bakgrunden till ett beslut och vilka alternativ som finns så har man ofta lättare att förstå.