En arbetsgivare som kan tillhandahålla en förhållandevis trygg sysselsättning, i en verksamhet som dessutom känns både meningsfull och angelägen – borde inte en sådan arbetsgivare kunna få goda vitsord och rekommendationer? Det kan man tycka. Ja, så formulerat verkar det nästan omöjligt att det skulle kunna förhålla sig på något annat sätt.
Men om arbetsgivaren i fråga är en kommun – ja, då framstår inte resonemanget som lika givet längre.
Region Gotlands medarbetarenkät för 2012 bekräftar tyvärr de tvivel som då infinner sig.
Enkäten frågar hur väl ett antal påståenden stämmer in på den tillfrågade, på en femgradig skala.
"Mitt arbete engagerar mig" är ett påstående som till 91 procent bekräftas med svaren "4" eller "5". Det är i och för sig färre än i fjolårets enkät, där 96 procent av de tillfrågade var så positiva i sina omdömen. Men 91 procent är fortfarande en glädjande siffra. Och när man betänker hur många av de tillfrågade som jobbar i verksamheter som är väldigt viktiga för välfärden, så är det inte svårt att förstå varför de svarar som de gör. Uppgiften är meningsfull.
Tyvärr framkallar påståendet "Jag kan rekommendera Region Gotland som arbetsgivare" en helt annan reaktion. Plötsligt är det bara 41 procent som är beredda att hålla med.
Det är beklagligt. Beklaglig är också reaktionen från Region Gotland på detta resultat. Tillförordande regiondirektören Per Lindskog förklarade i går i Radio Gotland:
– Det är något av ett mönster som finns inom offentlig sektor, inte bara på Gotland, som vi måste jobba med. Kommuner och landsting har generellt svårt med sin image som arbetsgivare.
En image? Är enkätsvaren som de är på grund av någon tendensiös och fördomsfull vanföreställning? Jobbar inte de som svarat på enkäten för Region Gotland? Har de inga egna erfarenheter av regionen som arbetsgivare? Baserar sig deras omdömen på dessa erfarenheter eller på regionens "image"?
Det är tydligen med arbetsgivarrollen som med företagsklimatet. Man vill i och för sig ändra på människors UPPFATTNING om Region Gotland, men man är inte lika beredd att göra de förändringar som skulle kunna få folk att ÄNDRA uppfattning. Man vill byta "image", men man vill inte ta itu med de hårda fakta som byggt denna image.