Ibland blir skillnaden tydlig

Politik2010-08-25 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns ingen logik i att det ska vara olika moms på mat beroende på om man hämtar den från restaurangen eller om man väljer att äta den på plats.
Gårdagens besked från Alliansen att man kommit överens om att stå bakom Centerpartiets förslag om halverad moms för restauranger är därför efterlängtat och välkommet.
Att gå ut och äta på restaurang ska inte vara en lyx som bara de med tjockaste plånböckerna har råd med. Restaurangnäringen är nästan komiskt belastad med alla möjliga och omöjliga regler och krav. En lättnad i momsreglerna betyder ökade möjligheter att utveckla och anställa. Företagarförbundet räknar med att åtgärden kommer att leda till cirka 8 000 nya helårsarbetskrafter och en sundare konkurrens i och med att svartjobben stävjas.

Satsningen rimmar också mycket väl med målet i att bygga Matlandet Sverige.
Att skapa mervärden och upplevelser kring mat är inte bara bra för folkhälsan, det är lika mycket social samvaro och en stärkning av näringslivet och, inte minst, landsbygden.
Gotland har som bekant alla förutsättningar att vara en stor del i Matlandet Sverige. Något som jordbruksminister Eskil Erlandsson också noterade under sitt gotlandsbesök i dagarna.
Leva Kungslador fick centerns utmärkelse Guldklövern av ministern för sitt fantastiska arbete. På kort tid har man lyckats skapa en oas där det goda i livet står i centrum. Leva Kungslador är redan en etablerad mötesplats som man bara hör lovord om.
Nu kan man även se fram emot att stärka sin verksamhet ytterligare genom den sänkta restaurangmomsen. Liksom många andra småföretag i det krogtäta Visby och resten av Gotland.

Igår blev det känt att ännu ett Centerförslag nu är alliansens linje och det är en utökad miljöbilspremie. En "supermiljöbilspremie" på 40 000 kronor ska införas. Ett budskap som samtidigt blev ett direkt svar på Miljöpartiets straffskatt i form av ytterligare koldioxidskatt för alla bilister.
Miljöpartiet hävdar att miljöbilspremierna är ett misslyckande. Sanningen är att satsningen har ökat antalet miljöbilar i Sverige från 23 000 till 330 000. Om detta anses vara ett misslyckande undrar jag vad Miljöpartiet kallar en succé.
Ibland blir skillnaderna mellan de olika blockens politik väldigt tydlig.
Nu är det bara att hoppas att ambitionerna går vidare till ett genomförande så fort som möjligt.
Första steget är att vinna väljarnas förtroende den 19 september.