I dag blir det upp till bevis

Politik2011-05-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Prognoserna för regionens ekonomi de kommande åren är minst sagt utmanande. I dagarna tre har kommunledningen slagit sina huvuden ihop för att få ihop en budget för verksamheten. Vilket resultat denna kommer att visa på är i skrivande stund oklart. I dag ska budgetberedningen presentera sitt förslag.

Regionstyrelsens ordförande, Åke Svensson (S), klargjorde dock redan i gårdagens GT att det inte kommer att bli någon höjning av kommunalskatten.

Man kan anta att det inte var ett helt självklart beslut för den rödgröna majoriteten som hävdar att skattelättnader bara är något som Moderaterna vill ha, i stort sett alla andra är beredda, och nästan kräver, att få betala mer i skatt.

Det skulle således ha varit en logisk konsekvens av den retorik man håller sig till i skattefrågor. Även om de ekonmiska effekterna av en skattehöjning på, säg 50 öre, är små jämfört med den skada en skattehöjning ger i signaler och jämförelser med andra kommuner.

En bidragande orsak till att det blev maktskifte i Gotlands kommun/Region Gotland var med stor sannolikhet det budskap som de rödgröna gav inför valet. Man hade spenderbyxorna på sig och gav sken av att alla de tuffa åtgärder som dåvarande majoritet tvingades göra, var onödiga.

Man gav sken av att det fanns enkla lösningar och att till exempel sjukvårdens ständiga underskott bara berodde på dåvarande ordförande Per-Olof Jacobssons (C) påstått dåliga ledarskap. Samma ledarskap som lett till den förändringsprocess som nu är inledd och som de rödgröna numera framhåller som något de tror till fullo på.

I dag blir det lite upp till bevis för hur enkelt det är att fördela inga pengar till alla verksamheter som alla vill ha mer pengar.

Prioriteringen inom tekniska nämnden lär man inte slippa undan även om man hittills har duckat. Det enda man vet är att den nya majoriteten tänker fortsätta hävda Bussiga kortet i Visby framför kollektivtrafik för landsbygden och underhåll av enskilda vägar.

Resten får vi veta i dag.