Hus går före elever
Låt inte bevarandet av skolhus gå före elevernas rätt till bra undervisning.
Foto: Krister Nordin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
De privata skolorna har fördyrat den gotländska skolan med 100 miljoner kronor under fyra år. Den borgerliga majoriteten i barn- och utbildningsnämnden har sagt ja till privata skolor, men de har inte tagit de politiska och ekonomiska konsekvenserna och minskat på den kommunala skolan. Om man låter de privata skolorna fördyra skolan på Gotland med 100 miljoner kronor och inte minskar den kommunala skolkostymen, så lurar man gotlänningarna, eleverna och alla som jobbar i skolan. Släppar man in privata skolor, måste detta synas i nedläggningar av kommunala skolor.
Lena Celion och de borgerliga i barn- och utbildningsnämnden verkar beredda att offra det mesta av undervisningens kvalitet bara man inte lägger ner något skolhus. Det måste kännas rätt hopplöst för alla ansvariga i den kommunala skolan att man offrar eleverna för att inte stöta sig med vuxna väljare som värnar om sitt skolhus och sin socken. Lena Celion och de borgerliga låter omsorgen om skolhus gå före undervisnings kvalitet i de kommunala skolorna. De kommunala skolorna stryps på sina möjligheter att ge eleverna bra undervisning bara för att klara den merkostnad som de privata skolorna medför.
Jag tycker det är fegt och ohederligt av Lena Celion och de borgerliga. Vore det någon demokratiskt ruter i dem skulle de ta bort det regionala stödet och lägga ner de minsta skolorna. Då skulle alla se konsekvenserna av privata skolor på Gotland. Nu riskerar den kommunala skolan att bli av med alla möjligheter till stödundervisning, kultur och hälsovård. För att de privata skolorna ska bli överkompenserade genom lagen Lika Villkor.
Om pengarna inte räcker är det bättre att helt lägga ner några skolor än att långsamt strypa alla skolors möjligheter till bra undervisning för alla elever. Låt inte bevarandet av skolhus gå före elevernas rätt till bra undervisning.