Hur billigt kan flyget bli?

Politik2010-06-18 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Förhandlingarna mellan piloterna och arbetsgivarsidan har återupptagits. Ytterligare strejker är tills vidare avblåsta.
Det finns många bottnar i pilotstrejken.
Anställningsfrågan är kärnan i konflikten. Men självklart är det från arbetsgivarsidan i grund och botten en fråga om att få plus och minus att gå ihop.
Och då är en mycket angelägen fråga den som piloten Bjerne von Schulman ställde i gårdagens GT: "Men i stället borde man kanske våga ta betalt för vad det faktiskt kostar att flyga?".
Flyg är inte det miljövänligaste alternativet. För vissa regioner är flyget ändå en avgörande faktor för överlevnad och tillväxt, till exempel för Gotland.
Tidigare kostade det så gott som alltid över 4 000 kronor att flyga till Stockholm. I dag kan man flyga för några hundralappar. Kostnaderna har knappast minskat för flygbolagen att ha plan och personal i luften.
Man kan flyga till andra delar av världen för ännu mindre med alla de lågprisflyg som etablerat sig på marknaden.

Vårt eget regionala flygbolag, Gotlandsflyg, lyckades bryta monopolet och har skapat en flygtrafik som är möjlig att använda av de flesta, inte bara de med tjock plånbok.
Det är jättebra för Gotland och gotlänningarna.
Men hur billigt kan vi kräva att det ska vara att flyga utan att samtidigt acceptera konsekvenserna?
Kanske är det dags att se på vårt eget ansvar som konsumenter och medborgare och inte bara fördöma det som är enkelt och mindre känsligt?
För svenskarnas dubbelmoral angående flyget är inte ens något man höjer på ögonbrynen för. Vi fördömer klädföretag som tillverkar sina kläder i låglöneländer men sätter oss utan att blinka på ett plan som tar oss till kontinenten för en hundralapp.
Om något är nästan gratis så är det alltid nån som inte får betalt.
Så enkelt är det tyvärr.