Hotande fraktpriser

Höga fraktpriser hotar återigen öns näringsliv. Vad ska Åke Svensson (S) kräva av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M)?

Höga fraktpriser hotar återigen öns näringsliv. Vad ska Åke Svensson (S) kräva av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M)?

Foto: Fotograf saknas!

Politik2011-08-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Både åkerinäringen och LRF för öns lantbruk larmar nu om de stigande fraktpriserna på Gotlandsfärjorna. I takt med att oljepriset stigit har Destination Gotland höjt fraktpriserna med sex procent 2009, sju procent 2010 och hittills i år tre procent. Och de aviserar en höjning i september på ytterligare sju-åtta procent.

Nu tycker öns åkerinäring och lantbruket att det börjar närma sig smärtgränsen och att fraktprishöjningar som nu ligger 25-30 procent högre än för motsvarande transport på fastlandet är ett hot mot öns näringsliv och företagsklimat.

De kräver åtgärder av regionledningen. Frågan är då vad regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) kan göra. Fraktprishöjningarna beror ju på konstruktionen av det nu gällande färjeavtalet, där staten tar hälften och rederiet, det vill säga passagerarna och fraktköparna, den andra halvan av oljeprishöjningarna. Visst har Åke Svensson goda kontakter med nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M), men frågan är vad han ska kräva.

Är fraktprisnivån en akut fråga eller är det en fråga som måste vävas in i det underlag som ska ligga till grund för nästa avtalsperiod för Gotlandstrafiken. Självklart måste regionen agera kraftfullt, så att vi inte får så tillväxthämmande och fördyrande priser för passagerare och frakt, så det förstör besöksnäringen och öns näringsliv. Jag utgår ifrån att prisfrågan både för passagerare och frakter blir en het diskussionspunkt mellan regionen och staten inför nästa färjeavtal.

Men frågan är om det går att göra något åt fraktpriserna före nuvarande avtals utgång 2015. Kommer Moderatregeringen att vilja sänka längdmetertaxan, så att fraktpriserna den vägen sänks? Eller vill regeringen ta en större andel av kostnaden för oljeprishöjningen? Politiskt skulle det kunna vara motiverat för att ge Gotlands näringsliv konkurrensneutrala fraktpriser. Det skulle kunna var en del i Moderatregeringen jobbpolitik.

Till detta prishöjarhot kan sedan läggas risken för prishöjningar när Gotlandstillägget tas bort 2015. Kommer konkurrensen mellan åkerierna då sänka fraktpriserna. Eller kommer dominanterna i branschen med sitt oligopol höja de gotländska fraktpriserna för att tvinga av staten skattesubventioner.