Höjda p-avgifter?
Länsstyrelsen tycker att det måste var större skillnader mellan p-avgifternas storlek, så de blir mer styrande. Blir det högre avgifter i innerstaden och hamnen nu?
Foto: Bengan Zettergren
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Lagen säger att p-avgifter bara får införas för att ordna trafiken. Inte för att kommunen ska tjäna pengar. Nu har tekniska nämnden aldrig påstått att det är för att tjäna pengar, utan skälet är att ordna trafiken i Visby och kanske främst innerstaden.
Om tekniska nämnden ska följa länsstyrelsens tolkning av lagen, så skulle det innebära att p-avgifterna måste höjas rejält från de fem kronor i timmen, som ska gälla i sommar till kanske 20 kronor i timmen i innerstaden, där de största problemen finns. Länsstyrelsen tycker att det måste var större skillnader mellan avgifternas storlek, så de blir mer styrande. Det paradoxala kan alltså bli, att de som överklagade beslutet för att få bort p-avgifterna, nu kan tvinga tekniska nämnden att höja avgifterna på de mest trafikerade områdena i innerstaden och på hamnen. Är det där avgifterna höjs till 20 kronor i timmen?
Med förkrossande politisk enighet har p-avgifter införts. Då tror jag inte tekniska nämnden avbryter införandet och försöker sälja de p-automater, som de köpt in för drygt tre miljoner kronor. Kanske de överklagar länsstyrelsens tolkning, men under tiden fortsätter p-avgifterna att gälla. Politiskt blir det intressant. Moderaterna har ju sagt ja till p-avgifter och varit med på besluten, men vill nu göra p-avgifterna till en valfråga. Blir p-avgifterna moderaternas stora slagträ mot centern för att bli största borgerliga parti på Gotland?
Det troliga blir att avgifterna ändras, så det blir större skillnad mellan de olika zonerna. Även om en del inte gillar p-avgifterna, så kommer vi alla att vänja oss. Systemet kommer säkert att finslipas, så att det verkligen blir styrande av trafiken på maximalt sätt.