Höjd fartgräns minskar inte olyckstalen
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Dagens bilar är mycket tekniskt fulländande och ofta i bra kondition. Eftersom vägstandarden också hela tiden blir bättre, så borde också olyckstalen sjunka, men så är alltså inte fallet. En av orsakerna kan man finna hos förarna och det ökade aggressiva körsättet och höjda hastigheterna. När man till exempel ser en del motorcyklister dåna fram på gator och vägar i farter långt, långt över det tillåtna kan man lätt konstatera att omdömet brister och attityderna måste förändras. Uttrycket "farten dödar" är idag aktuellare än någonsin.
Ju högre farten är, desto kortare blir reaktionstiden och därmed minskar möjligheten att hinna reda ut en oförutsedd händelse. Mot bakgrund av detta framstår det som något märkligt att Vägverket och Regeringen föreslår en höjning av hastighetsgränsen på vissa motorvägar till 120 kilometer i timmen. Dessutom rimmar det dåligt med Vägverkets miljömål, eftersom högre fart också innebär ökad bränsleförbrukning och mer skadliga utsläpp.
Det är hos morgondagens förare framtiden finns och därför måste vi alla uppträda som föredömen för den yngre generationen i trafiken. För oavsett hur mycket pengar som satsas på bättre vägar, så är det ändå förarnas omdöme och attityder som avgör i vilken riktning folkhälsoproblemet "trafiken" skall utvecklas.