Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Om samhället är alltför inrutat av lagar och regler, då kan det vara svårt att få nyheter att passa in.Första gången jag såg en Segway var när David Letterman körde en i sitt program. Det såg mycket bisarrt ut, när han i sakta mak gled fram på tvåhjulingen. Som ett balansnummer i högre skolan. Men i själva verket hanteras balansen av datorer och gyroskop.Segways maskin rullar ständigt in på nya marknader. Men på en marknad, den svenska, rullar myndigheterna ut en spikmatta.I söndags berättade Dagens Nyheter om Andreas Hell, som lider av en cp-skada som gjort hans vänstra sida svag. Han kan bara gå korta sträckor med käpp, och det är förenat med smärta. Men sedan han skaffade en Segway kan han ta promenader med hustrun, och ta sig till ett lunchställe tillsammans med arbetskamraterna. Men han riskerar att åka fast. Och det beror inte på fordonets förmåga att ta sig fram.Vägverket anser att en Segway skall klassas som en moped. Och eftersom den saknar saker som belysning och dubbla bromssystem så kan den inte typgodkännas. Därför får den bara köras inom inhägnat område. Blir du ertappad kostar det 500 kronor. Har du ingen hjälm blir det 1750.Men kan den inte klassas om en eldriven rullstol? Inte enligt Vägverkets fordonsexpert:- Alla fordon ska definieras enligt en lag om vägtrafikdefinitioner. Beskrivningen av Segway är sådan att den mest liknar en moped.Gudskelov att bilen slog igenom innan byråkratin blev alltför välutvecklad. Vilka framsteg kvävs i sin linda därför att de inte passar in i ett statiskt regelverk?