Högt eller högre?

Varför är Destination Gotland ointresserade av lågprisalternativ i Gotlandstrafiken? Gäller bara högt elller högre pris?

Varför är Destination Gotland ointresserade av lågprisalternativ i Gotlandstrafiken? Gäller bara högt elller högre pris?

Foto: Krister Nordin

Politik2012-01-09 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Som GT visar och som många inom branschen varnat för, håller den allt högre prisnivån på färjorna på att prisa Gotland ur marknaden. När resenärer ser hur dyrt det blir att åka hit bokar de av sitt boende och åker utomlands istället. De höga färjepriserna börjar bli ett hot mot besöksnäringens framtid.

Är då enda alternativet att staten, regeringen, skattebetalarna skjuter till mer pengar varje år så att rederiet kan sänka biljettpriserna? Självklart vill rederiet beskriva det så och ser därmed en möjlighet att tjäna mer pengar på skattebetalarnas bekostnad. Det är uppenbart att rederiet gömmer sig bakom avtalet med staten och hellre väljer en högprislinje på biljetterna och därmed färre passagerare. Än att rederiet utnyttjar avtalets möjligheter och använder en del lågpriser för att inte utestänga de med små plånböcker.

Rederiet har en möjlighet att ligga under takpriserna i avtalet, men uppenbarligen är styrelsens beslut att ständigt ligga på avtalets takprisnivå. Även om man minskar i passagerarantal. När kampanjer gjordes kring helgerna före jul med ett paketpris med resa och boende, så blev färjorna välfyllda. Priset har stor betydelse.

Ett annat alternativ är ett lågprisalternativ med båtar som tar längre tid och därmed inte kostar lika mycket bränsle och därför kan hålla lägre priser. När Turistföretagaren Niklas Harlevi frågade Destination Gotlands vd Ulf Ahlquist, som frågade sin styrelse, så blev svaret nej. Styrelsen för rederiet såg inget intresse i att skapa något lågprisalternativ. Varken under sommaren eller under lågsäsong. De skyllde på svårigheterna att hitta lämplig båt för detta. Det skulle alltså inte vara omöjligt, men de som bestämmer i Destination Gotland vill inte satsa på något lågprisalternativ, utan vill ligga på avtalets toppriser. Rederiets omsorg om största möjliga vinst går före omsorgen om Gotlands utveckling.

Rederiet är ointresserat av att skapa lågprisalternativ och tycks strunta i om de allt högre priserna leder till färre resande. Sannolikheten att regeringen tycker att Gotlandstrafiken får kosta några extra miljoner mer än idag för att sänka priserna är väl tyvärr liten. Är Gotlands alternativ bara högt eller ännu högre färjepris?